
Hjemløse, der bliver biavlere. Autister, der arbejder som IT-konsulenter, og svagtseende, som udfører telemarketingsopgaver og har talegaverne i orden. Alle er eksempler på socialøkonomiske virksomheder, der driver en sund forretning samtidig med, at de gør en forskel socialt.
Men det er svært og usikkert at drive en socialøkonomisk virksomhed i Danmark. I dag er der omkring 300 af slagsen, og det vil regeringen nu ændre på. Derfor lancerer socialminister Manu Sareen (R) og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) i dag udspillet 'Flere og stærkere socialøkonomiske virksomheder i Danmark', der med 10 initiativer gør det lettere og mere attraktivt at starte, drive og udvikle socialøkonomiske virksomheder.
Også Det Sociale Vækstprogram, der yder støtte til udvikling af de socialøkonomiske virksomheders forretningsmodel, er blevet forlænget, så flere virksomheder kan få hjælp. Der er afsat i alt ca. 40 mio. kr. til gennemførelse af udspillets 10 konkrete initiativer.
Initiativer på Socialministeriets område:
• Vækstcenter for socialøkonomiske virksomheder
• Råd for Socialøkonomiske Virksomheder
• Registreringsordning for socialøkonomiske virksomheder
• Oplysningsindsats om socialøkonomiske virksomheder
• Værktøjskasse til dokumentation af effekt
• Styrket socialøkonomisk iværksætteri og forretningsdrift
Initiativer på Beskæftigelsesministeriets område:
• Pulje til styrket kommunal indsats
• Undersøgelse af muligheden for at lempe rimelighedskravet
• Forlængelse af Det Sociale Vækstprogram
• Private partnerskaber
Hent udspillet 'Flere og stærkere socialøkonomiske virksomheder i Danmark'
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.