
80 pct. af de kommunale sagsbehandleres tid bliver brugt på registreringer og dokumentation på børneområdet, viser en undersøgelse fra Dansk Socialrådgiverforening ifølge Berlingske. For nogle uger siden måtte enheden i Gladsaxe Kommune således rive en hel uge ud af kalenderen for at taste, dokumentere og skrive rapporter.
Telefonerne blev lukket, hvorefter de seks ansatte udfyldte skemaer, skrev rapporter og i det hele taget forsøgte at indhente det tasteefterslæb, de havde oparbejdet. Fænomenet er velkendt på landets socialkontorer. Sådan må man gøre engang imellem for at undgå fejl, forsømmelser og reprimander.
- Det kan være udmærket, at vi i en sag registrerer de skridt, vi tager. Men mængden af registreringer er blevet så voldsom, at registrering tager al tiden, som kunne være brugt på at snakke med børn og unge, siger sagsbehandler Ditte Brøndum, Gladsaxe Kommune, til Berlingske.
Det er især de seneste ti års sager med misbrug af børn i blandt andet kommunerne Tønder, Brønderslev og Rebild, som har ført til en eksplosion i kravet til registreringer og et massivt politisk fokus på kommunernes administration i denne type sager. Desuden har Socialministeriet flere gange strammet kravene til, hvad der skal dokumenteres og indberettes.
I 2014 modtog kommunerne 64.652 underretninger om udsatte børn, hvilket er en kraftig stigning på få år.
Hvis kommunens sagsbehandlere efter en underretning skønner, at der er behov for at gå videre med en sag, skal der udarbejdes en børnefaglig undersøgelse - en såkaldt paragraf 50-undersøgelse, som kommer hele vejen rundt om barnet eller den unge. Dem bliver der i dag udarbejdet langt flere af end tidligere, ligesom de er vokset betydeligt i omfang og senest skal være færdige fire måneder efter, en underretning er sket.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.