
Når skoledagen er omme, trasker et stigende antal socialt udsatte børn hjem i stedet for at komme i fritidstilbud. Det fastslår en analyse, som Rambøll har foretaget for BUPL. Det kan skade børnenes sociale udvikling, lyder kritikken fra fagfolk i Ugebrevet A4.
Analysen viser, at kun 73 pct. af de udsatte børn i 0. til 3. klasse kommer i fritidsinstitution efter folkeskolereformen. Tidligere var det 78 pct. Samlet set står 4.659 socialt udsatte børn uden for fritidsinstitutionerne.
- Det er et problem, at man har nogle udsatte grupper, som ikke bliver en del af de her tilbud og i stedet kommer hjem til en tom lejlighed, hvor de ikke får den nødvendige støtte, siger Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef hos VIA University College.
Rambølls undersøgelse bygger på registerdata fra Danmarks Statistik for alle børn i 0. -7. klasse. Tallene er opgjort i 2013 og igen i 2014, da reformen var trådt i kraft.
Går ud over trivsel og uddannelse
Alle grupper af børn bruger fritidsinstitutioner mindre efter reformen. Men udsatte børn bruger institutionerne væsentligt mindre end børn generelt. Derfor er der grund til bekymring, da netop udsatte børn har gavn af fritidstilbud, mener Andreas Rasch-Christensen.
Folkeskolereformen i 2014 havde til hensigt at mindske betydningen af social baggrund, når det kom til børnenes faglige og sociale udvikling. Ifølge BUPL går udviklingen imod de målsætninger, som politikerne har for danske børn:
- Hvis børn er inaktive i deres fritid eller kommer ud i uheldige miljøer, så lykkes man heller ikke med målsætningen om, at de skal uddannes og trives, og det er her, bekymringen sætter ind, siger Lars Søgaard Jensen, der er faglig sekretær i BUPL.
Hos KL er strategien at fritidstilbuddene i højere grad skal blive en del af skoledagen, oplyser formand for børne- og kulturudvalget, Anna Mee Allerslev (R), i en mail til Ugebrevet A4.
Som følge af analysen er Liberal Alliance, Enhedslisten og Alternativet ifølge Avisen.dk gået sammen om at foreslå, at at ministeren sætter et forskningsprojekt eller en undersøgelse i gang, der kan kaste lys over forholdene.
- Den børnemodel, man har sat op, tilgodeser i mindre grad de børn, man havde håbet på at nå, siger Børne- og Undervisningsordfører i Liberal Alliance Merete Riisager.
dc
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.