dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Socialt udsatte skal udgøre en magtfaktor

KV13 Lisbeth Zornig Andersen frygter trailerparks og tentcities og lancerer valgkampagne, der skal få socialt udsatte til at bruge deres stemme ved KV13

Socialt marginaliserede og udsatte borgere bruger ikke deres stemme, når der er valg. Det vil Lisbeth Zornig Andersen nu lave om på. Hun lancerer derfor en stor landsdækkende kampagne kaldet 'Stemmer på Kanten', der skal få socialt udsatte til stemmeurnerne.

- Samfundet er i dag for dårlige til at høre de socialt udsatte. Og det starter i stemmeboksen. Jeg vil have mobiliseret så mange stemmer fra de udsatte som ikke stemmer i dag, så de kommer til at udgøre en reel magtfaktor. For med magt følger også muligheden for at påvirke bl.a. de beslutninger, der bliver besluttet på de udsattes vegne men også på andre forhold i samfundet, siger Lisbeth Zornig og fortsætter:

- Vi er ved at få skabt et samfund med større og større forskel mellem rig og fattig, og jeg frygter at vi får amerikanske tilstande med trailerparks, tentcities og lignende. Her lever de udsatte isoleret i et parallelsamfund. Det ønsker jeg ikke skal ske i Danmark. Hvis vi vil bevare den sammenhængskraft, vi er kendt for i Danmark, så er det nu, vi skal arbejde for inklusion og ikke eksklusion af socialt udsatte.

Mister indflydelse
Ved seneste kommunalvalg var det kun cirka en tredjedel kontanthjælpsmodtager, der brugte deres demokratiske stemmeret. Og det er et problem, fordi de mister indflydelse på den politik, som er rettet mod dem selv, mener Lisbeth Zornig,

- Ved de seneste kommunale budgetforhandlinger i efteråret, har vi været vidne til nedskæringer på det sociale område i en del kommuner. Dråben, der fik bægeret til at flyde over for mig, var da man lukkede TUBA i Guldborgsund pga. manglende kommunale midler. En besparelse der gav 400.000 kroner i kommunekassen. Samtidig vedtog man at anlægge fodboldbaner for 15 millioner kroner. En prioritering, som retter sig direkte mod den ressourcestærke vælger. Derfor lancerer vi nu en kampagne, der retter sig direkte mod den socialt udsatte, og de mennesker der arbejder for bedre vilkår for dem.

Grib stemmerne
Kampagnen er ikke partipolitisk. Det er altså ikke et spørgsmål om, hvem de socialt udsatte skal stemme på, men AT de skal bruge deres stemme. Kampagnen løber af stablen fra i dag, og Lisbeth Zornig har meget på valgprogrammet.

- Vi vil stemme dørklokker, lave valgfester på værestederne, drejebøger til de politiske partier, musikvideo, virale kampagner på de sociale medier, debatmøder på værtshuse og valgurnen hen, hvor de udsatte er, blandt mange andre ting. Vi rører nu op i gryden af hjemløse stemmer, og så er det op til politikerne at gøre sig attraktive for alle disse stemmer.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/socialt-udsatte-skal-udgoere-en-magtfaktor

GDPR