DK Nyt
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Guderup Plejecenter har været under skarp kritik. Nu iværksætter kommunen tiltag, der skal rette op på kvaliteten og genskabe tilliden.
Foto: Sønderborg Kommune

Sønderborg retter op på kritiseret plejehjem

Dårlige sager på og kritik af Guderup Plejecenter får byrådet til at iværksætte ekstra tilsyn, konkrete initiativer og ny handleplan.

SØNDERBORG: Efter kritik af Guderup Plejecenter bestiller Sønderborg Kommune konsulentfirmaet BDO til et uvildigt og uanmeldt tilsyn af plejehjemmet. BDO står almindeligvis for tilsynsbesøgene og indkaldes nu til et ekstra og eksternt syn på plejehjemmets drift efter dårlige sager. Det skriver kommunen. Plejecenterchef Joan Slaikjer Hansen anerkender, at kvaliteten ikke har været i top.

JydskeVestkysten har tidligere afdækket sager fra Guderup Plejecenter, om at en dement beboer har fået lussinger af en medarbejder og om pårørende, der har kritiseret stedet for manglende hjælp og en nedladende tone.

En familie har kritiseret personalet for, at de kun ledte indenfor og ikke ude, da en 91-årig kvinde forlod plejehjemmet om natten i frostvejr. Kvinden døde nogle dage senere.

Onsdag fik byrådet en orientering om forholdene, og herefter blev det ekstra tilsyn tilkaldt. På tirsdag skal Social- og Seniorudvalget på et ekstraordinært møde godkende en handleplan for plejehjemmet, oplyser komnunen.

I den kommende tid vil alle plejehjemmets beboere og pårørende få mulighed for at dele deres tanker om stedets pleje, og hvordan de ønsker samarbejdet og dialogen med stedet. Inden en handleplan er godkendt og tilsynet har været forbi, er der lavet nye tiltag på Guderup Plejecenter. Følgende tiltag er allerede iværksat:

  • en demensvejleder arbejder med i dag- og aftenvagt i afdelingen
  • alle beboere skal have udarbejdet en sanseprofil
  • der er indført nye strukturer for sparring om den enkelte borger
  • der skal ske en generel kompetenceudvikling
  • der sættes gang i sidemandsoplæring så man får demensuddannelsen i praksis
  • dialogen med og informationen af de pårørende skal have et større fokus, for det skaber tillid og godt samarbejde.

mh