
Et forsamlingshus omdannet til ungdomsteater og musicalskole for områdets børn og unge. Landsbyens nedlagte købmandsforretning forvandlet til lokalt forankret socialøkonomisk virksomhed. Og en nedlagt biograf, der er genopstået som lokalsamfundets mødested efter 25 års tornerosesøvn. Det er blot et par eksempler på, hvad der kan ske, når frivillige ildsjæle går sammen om en projektidé og stædigt bliver ved, til den er ført ud i livet.
Nu skal en ny kampagne med navnet 'Underværker - bygningsarvens ildsjæle' fra Realdania støtte op om de mange frivilliges indsats og hjælpe med at gøre deres ideer til virkelighed. Kampagnen har 30 mio. kr. at gøre godt med, og målet er at støtte mere end 50 ildsjæleprojekter over de næste tre år. Som noget nyt skal kampagnen også bidrage til at øge kommunernes strategiske fokus på frivillige ildsjæle, samtidigt med at kampagnen indeholder tiltag, der skal smede frivillige og kommuner sammen.
- I de kommuner, hvor der er et stærkt samarbejde mellem ildsjæle og kommune, er det til gavn for begge parter. Kommunerne er en vigtig sparringspartner for ildsjælene - og derfor giver det god mening at styrke samarbejdet gennem en fokuseret, strategisk indsats, siger programchef Christian Andersen.
For at inspirere ildsjæle og folk, der arbejder professionelt med at skabe gode betingelser for ildsjæle, udgiver Realdania i forbindelse med kampagnen publikationen 'Underværker - når ildsjæle bygger'.
Den formidler erfaringer fra projekter, der tidligere har fået støtte fra Realdania, og stiller skarpt på den bredere, samfundsmæssige betydning af ildsjælenes projekter.
Dansk Bygningsarv er sekretariat for kampagnen.
Kampagnen består af følgende aktiviteter:
• To ansøgningsrunder hvor ildsjæle kan søge om støtte til deres projekter
• Økonomisk støtte til mere end 50 ildsjæleprojekter
• Økonomisk støtte og netværk til øget samarbejde mellem ildsjæle og tre-fem kommuner
• Åbent hus på tidligere støttede projekter, hvor ildsjæle kan høre om, hvordan man gør sin idé til virkelighed og få vejledning i, hvordan man søger støtte
• En Facebookside med nyheder fra kampagnen og mulighed for at stille spørgsmål til kampagnesekretariatet
• En hjemmeside med inspiration, netværk, viden og mulighed for at søge støtte: www.underværker.dk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.