SYDDJURS: I 2012 vedtog Folketinget en lovændring om øget inklusion i folkeskolen for børn med handicap eller diagnoser som autisme og ADHD.
Siden er der sket en firedobling i antallet af elever i folkeskolen, der modtager specialundervisning, mens de går i en almenklasse. Det viser en ny undersøgelse fra KL's analysemagasin, Momentum.
Mens det gjaldt 918 elever fra 2012-2013, er tallet steget til 4251 elever i 2023-2024.
I Syddjurs Kommune har man taget et radikalt skridt for at styrke det almene skoletilbud ved at nedlægge alle kommunens specialklasser.
I 2016 hørte kommunen til de 25 pct. af kommunerne i Danmark, der brugte flest penge på skoleområdet, hvor 36 pct. af dem gik til specialundervisning. Det har de lavet om på nu.
Lang proces
Ifølge Kirstine Bille (S), formand for Familie-, lærings- og børneudvalget, har omstillingen krævet både tid, vedholdenhed og politisk opbakning.
- Vi har været igennem en omfattende proces, hvor vi har prioriteret kompetenceudvikling af personalet og skabt bedre muligheder for inklusion. fortæller hun.
Per Viggo Larsen, børn og læringschef i kommunen, fortæller, at det ikke har været uden udfordringer.
Blandt de udfordringer, de har er, at et stigende antal elever vælger skolen fra. Kommunen har derfor et bekymrende skolefravær, siger han.
Andre kommuner
Andre kommuner forsøger sig med modeller for at inkludere og skære ned på specialtilbudene. Fx som tidligere omtalt i Randers, hvor elever i indskolingen som udgangspunkt ikke længere skal visiteres til specialundervisningstilbud - dog med undtagelse af elever med massive og gennemgribende indlæringsvanskeligheder.
Beslutningen i Randers har ført til en præcisering fra børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye (S), og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har været i kontakt med Randers Kommune.
"Styrelsen understregede over for Randers Kommune, at der skal ske visitation af elever til specialundervisningstilbud, hvis de har behov herfor, og at der skal foretages en konkret og individuel vurdering. Randers Kommune bekræftede i denne sammenhæng, at de fortsat vil visitere elever til specialundervisningstilbud," skriver ministeren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.