dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Utilfredsheden med det offentlige vokser

Mere effektivisering, mere kontrol og mindre tid til menneskelig kontakt. Sådan oplever store dele af befolkningen udviklingen i vores samfund i dag

Der er en stigende utilfredshed med de offentlige institutioner, skriver Ugebrevet A4.

En ny undersøgelse foretaget af Epinion for tænketanken CURA viser, at næsten hver anden, 45 pct., har fået et dårligere forhold til offentlige myndigheder i løbet af de seneste fire år.

Samtidig angiver henholdsvis 34 pct. og 37 pct., at de har fået et dårligere forhold til service- og sundhedsfunktionerne, der dækker alt fra skoler, børneinstitutioner og plejehjem til hospitaler og anden sundhedspleje.

Direktør for tænketanken CURA, Karen Lumholt, ser tallene som udtryk for, at borgerne er ved at miste tilliden til et system, der sætter økonomi før mennesket.

- Der hersker en økonomisk målsætning, hvor det handler om at skabe besparelser. Det ser jo så pænt ud på papiret. Problemet er bare, at når der spares på mennesker og tiden til det personlige møde, så føler folk sig som et nummer i rækken. Så mister de loyaliteten og troen på systemet, siger Karen Lumholt til Ugebrevet A4.

Resultat af besparelser
Den negative udvikling er et resultat af flere års fokus på besparelser i den offentlige sektor. Det mener forskningschef ved Danmarks Journalist- og Mediehøjskole Roger Buch, som har forsket særligt i kommunalreformens betydning.

Han fortæller, hvordan sammenlægninger af sygehuse og dagsinstitutioner, lukninger af skoler og biblioteker og 25.000 færre ansatte i den offentlige sektor har medført, at vi i dag står i en tillidskrise.

- Selvom kommunerne bruger lige så mange penge som tidligere, så er de omfordelt på en måde, der giver massive serviceforringelser i samfundet, siger han til Ugebrevet A4.

Den dårligere service kan betyde, at borgere i stigende grad føler sig ladt i stikken og afskåret fra systemet. Det kan virke ødelæggende for selve grundlaget for vores velfærdssamfund, mener lektor ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, Hans Henrik Knoop.

- Hvis systemet bliver umenneskeligt, så mister både borgerne og de offentligt ansatte respekten for det. Og hvis man mister respekten, så gider man heller ikke hjælpe med at holde systemet kørende. Det kan få hele velfærdssystemet til at skride, vurderer han.

For meget kontrol
Ifølge undersøgelsen mener 71 pct., at der er for meget system og for lidt respekt over for mennesker. De føler, at kontrollen har taget overhånd, og at der er for lidt tillid til den enkelte. Det gør, at de føler sig uværdigt behandlet i social- og sundhedssystemet.

Følelsen af for meget kontrol skyldes, at menneskers adfærd bliver registreret overalt, mener Karen Lumholt. De offentligt ansattes funktion er blevet at dokumentere deres egen arbejdsindsats og borgernes gøren, så man kan holde øje med dem oppefra.

- På et tidspunkt begyndte man at miste tilliden til de personer, der havde den personlige kontakt med borgerne. En relation kan nemlig ikke måles. Den er usynlig. Derfor begyndte planlæggerne at udstikke retningslinjer og tjeklister oppefra. Det fjernede den faglige frihed fra de personer, der faktisk har forstand på mennesker og er det vigtigste led mellem borger og systemet, siger Karen Lumholt til Ugebrevet A4.

kil

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/utilfredsheden-med-det-offentlige-vokser

GDPR