
Der burde slet ikke være mangel på praktikpladser. Det konstaterer en ny analyse, som Deloitte har foretaget for Undervisningsministeriet, DA og LO. Her konkluderes det, at de danske virksomheder kan oprette yderligere 33.700 praktikpladser.
- Praktikpladspotentialet er dermed samlet meget højere end antallet af elever, der mangler en praktikplads i en virksomhed, konstaterer ministeriet i en pressemeddelelse.
Potentialet skal forløses
Nu, hvor den danske økonomi er på vej ud af krisen, bør virksomhederne tage flere elever i praktik, så vi har dygtige faglærte i fremtiden, lyder meldingen fra undervisningsminister Christine Antorini (S), der vil have potentialet forløst.
- For at udnytte praktikpladspotentialet er det vigtigt, at vi handler nu sammen med arbejdsmarkedets parter, som har et klart medansvar for, at der er praktikpladser nok, siger Antorini og lover, at hun snarest vil invitere arbejdsmarkedets parter til drøftelser af praktikpladssituationen.
Analysen finder det største potentiale for nye praktikpladser i virksomheder, som ikke i forvejen har elever ansat. Her kan oprettes cirka 27.700 pladser, vurderer Deloitte.
- En stor del af disse pladser er hos virksomheder, der ikke altid kan forventes at have en elev på fuld tid. I stedet kunne disse virksomheder for eksempel forventes at have skiftevise perioder med og uden elever eller benytte sig af kortere aftaler, skriver ministeriet.
Store forskelle landet over
Fordeler man potentialet på brancher, er det størst inden for 'handel og transport', som vurderes af have fire ud af 10 potentielle pladser. Geografisk ligger det største potentiale i Hovedstaden med 12.100 skønnede pladser.
Rapporten viser desuden, at der stor forskel på, hvor mange elever, de enkelte erhvervsskoler får i praktik.
De dygtigste får over 90 pct. af sted, mens der i modsatte ende er skoler, som kun får hver femte elev afsat.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.