dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

15 måneder om en afgørelse

Ny struktur i Statsforvaltningen Hovedstaden får Margrethe Vestager (R) til at håbe på kortere sagsbehandlingstider i Det Sociale Nævn

KØBENHAVN: Københavns Kommune har opfordret regeringen til at gøre sagsbehandlingstiden i Det Sociale Nævn kortere – som led i socialforvaltningens arbejde med at imødekomme en gruppe forældre, som har klaget over sagsbehandlingen i Handicapcenter København, oplyser kommunen.

Sagsbehandlingstiderne er i nogle situationer over halvandet år og har været op til to år. I en opgørelse med 22 afgørelser i sager om børn med handicap var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 15 måneder.

I brevet til regeringen, der er afsendt af socialborgmester Mikkel Warming (EL), står der blandt andet, at de ydelser borgerne søger om, har stor betydning for deres liv, og at de lange sagsbehandlingstider undergraver borgernes tillid til det sociale system.

Økonomi- og Indenrigsministeren har svaret, at den lange sagsbehandlingstid er utilfredsstillende, men at hun har en forhåbning om, at den snart bliver kortere. Det er først og fremmest en ny struktur i Statsforvaltningen, der træder i kraft i juli i år, der får ministeren til at håbe på kortere sagsbehandlingstid.

Socialforvaltningen er af Borgerrepræsentationen blevet pålagt tre initiativer, der p.t. arbejdes med:

- at socialforvaltningen skal komme med forslag til forbedring af sagsbehandlingen i Handicapcenter København.
- at socialforvaltningen undersøger, om man kan give nogle forældre til børn med handicap én primær sagsbehandler.
- at direktionen og borgmesteren i socialforvaltningen har øget fokus på sagsbehandlingstid og kvalitet i kommunen.

ka

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/15-maaneder-om-en-afgoerelse

GDPR