dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
278 ukrainere har fået afslag på særlov: Rejste for tidligt
Millioner af ukrainere er flygtet ud af landet siden Ruslands invasion, der startede 24. februar. Her er flygtninge på vej om bord på en bus ved en grænseovergang i Polen natten mellem 8. og 9. marts. (Arkivfoto).
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

278 ukrainere har fået afslag på særlov: Rejste for tidligt

Skæringsdato 1. februar har betydet 278 afslag til ukrainere. Minister mener, særlov har "den rette balance".

Hvis en ukrainsk flygtning skal have midlertidig opholdstilladelse i Danmark efter særloven, skal personen være udrejst af Ukraine efter 1. februar.

Det siger loven klart og tydeligt, og derfor har 278 ukrainere fået afslag på deres ansøgning efter den såkaldte ukrainerlov, da de har forladt deres hjemland for tidligt. Det viser tal fra Udlændingestyrelsen, der er opgjort til og med 14. august.

Sidste mandag appellerede Hvidovres borgmester Anders Wolf Andresen (SF) til, at politikerne på Christiansborg ændrede særlovens skæringsdato. Det skete med afsæt i en konkret ukrainsk familie, der har bosat sig i kommunen.

Indrejse få dage før skæringsdato

De kom til Danmark fra Ukraine 25. januar. Det vil sige fem dage, før særloven giver fordrevne ukrainere lov til hurtigt at få ophold og adgang til sundhedsvæsen, arbejde og skolegang i Danmark.

- Det her unge par er flygtet fem dage for tidligt i forhold til skæringsdatoen i særloven, og så har vi pludselig ikke lov til at hjælpe med noget som helst. Hverken lejlighed eller sundhedsydelser. Og det er jo næsten ikke til at leve med, synes jeg, sagde Anders Wolf Andresen sidste mandag.

Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) ser dog ingen grund til at ændre loven.

- Særloven har ikke haft til hensigt at hjælpe personer, der allerede var i sikkerhed uden for Ukraine, hvilket er årsagen til, at vi satte skæringsdatoen til den 24. februar. Vi har efterfølgende justeret skæringsdatoen til den 1. februar, således at personer, der eksempelvis har været på en kort ferierejse, også er omfattet af særloven, siger ministeren i et skriftligt svar.

Den rette balance

Hans "klare udgangspunkt" er, at 1. februar som skæringsdato er "den rette balance".

"For særloven er jo tiltænkt dem, der har forladt Ukraine på grund af krigen – ikke ukrainere, der i forvejen boede og arbejdede i et andet EU-land og nu søger mod Danmark. Hvis nogle af Folketingets partier ønsker at flytte skæringsdatoen endnu engang, så lytter jeg selvfølgelig gerne til deres argumenter."

Kaare Dybvad Bek påpeger videre, at ukrainere, der ikke er omfattet af særloven, "selvfølgelig altid kan søge om asyl i Danmark".

Behov for individuel vurdering

Der skal være mere fleksibilitet i den særlov, der giver flygtede ukrainere midlertidig opholdstilladelse i Danmark. Det siger SF's udlændingeordfører, Carl Valentin.

Tal fra Udlændingestyrelsen viser, at 278 ukrainere har fået afslag på deres ansøgning efter den såkaldte ukrainerlov, fordi de har forladt deres invaderede hjemland før 1. februar.

- Det er ikke sikkert, at det er dem alle sammen som burde få ophold, men der er helt sikkert nogle af de her ekstreme tilfælde, som vi så med det par i Hvidovre, der flygtede fem dage for tidligt.

Han peger på, at regeringen tidligere planlagde efter at kunne modtage 100.000 ukrainere.

- Så mange er der ikke kommet. Og med sådan et antal her burde man lige kunne klare at kigge på at få noget mere fleksibilitet i lovgivningen.

SF er åbne for både at flytte skæringsdatoen og samtidig give mere fleksibilitet i loven. Valentin vil nu indkalde Kaare Dybvad Bek til et samråd.

- Jeg er faktisk ret overrasket over, at han ikke tager deres situation mere alvorligt.

Ruslands invasion af Ukraine begyndte 24. februar. Siden har omkring 27.000 ukrainere fået ophold i Danmark efter særloven. I alt er der givet 399 afslag efter forskellige paragraffer.


/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.