dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Engagement og trivsel i top i Fredericia

En tilfredshedsundersøgelse placerer kommunens medarbejdere som topscorer i en benchmark med andre kommuner og virksomheder
18. JAN 2013 14.35

FREDERICIA: Fredericia Kommune gennemførte i november 2012 en tilfredshedsundersøgelse blandt samtlige ansatte i kommunen. Knap 81 pct. af medarbejderne besvarede 95 spørgsmål, der nu er blevet bearbejdet, så samtlige medarbejdere kan se, hvor stor tilfredsheden er på netop deres arbejdsplads.

Resultatet placerer, ifølge konsulentfirmaet Enalyzer, der har bearbejdet alle besvarelserne, Fredericia Kommune bedre end øvrige private og offentlige virksomheder i forhold til engagement og trivsel hos de ansatte. På en skala fra 1-7, hvor 7 er bedst, ligger Fredericia på 6.0, mens sammenlignelige kommuner ligger på 5,7. I 2009 havde Fredericia en score på 5,5, så der er sket en markant fremgang.

43 pct. af samtlige ansatte giver topkarakteren 7 for en samlet tilfredshed med arbejdspladsen.

På spørgsmålet om engagement i arbejdet, giver medarbejderne karakteren 6,4. De kommuner, som Fredericia har benchmarket med, ligger på 5,6. Når det gælder ledelseskvalitet, placerer kommunen sig også højt. Her er scoren 5,7, mens de øvrige kommuner i benchmark ligger på 5,1. Scoren er et udtryk for tilfredshed med både nærmeste leder og overordnet leder.

På fænomenet social kapital, som mange organisationer arbejder med i disse år, har Fredericia en gennemsnitlig score på 73, mens kommunerne, der benchmarkes med, har en score på 68. Helt markant adskiller Fredericias medarbejdere sig ved besvarelse af spørgsmålet: 'stoler du på udmeldinger fra din nærmeste leder?'. Her opnår kommunen en score på 73, mens tallet for benchmark kommunerne er 65.

lcl

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/engagement-og-trivsel-i-top-i-fredericia

GDPR