

Flere kommuner har afsat midler til nødberedskab til de mest sårbare borgere i næste års budgetter, og en håndfuld kommuner opretter nye stillinger til beredskabsmedarbejdere.
Én af dem er Nyborg Kommune, som udover at afsætte 5 mio. kr. til bl.a. nødstrømsanlæg har besluttet at oprette en stilling til en beredskabskoordinator.
Selvom kommunen allerede har de lovpligtige beredskabsplaner på de forskellige områder, har den nuværende situation vedrørende samfundssikkerheden gjort, at der er et behov for at ansætte en medarbejder, som kun har fokus på beredskab, forklarer kommunaldirektør Tim Jeppesen.
- Beredskabsområdet fylder mere og mere i kommunerne, og det er blevet tydeligere for os, at der er konkret viden, som vores organisation ikke har i tilstrækkeligt omfang, siger han og tilføjer:
- Vi oplever, at der er mange valg og beslutninger, som er svære for os at tage, fordi de er komplekse, og mange ting skal spille sammen. Der mangler vi nogle kompetencer, som kan hjælpe os og støtte os i at træffe de rigtige beslutninger.
Flere hænder om opgaverne
Tim Jeppesen illustrerer de mange udfordringer i tilfælde af et længerevarende strømnedbrud:
Kommunen kan ikke lade sine elbiler og højst sandsynligt heller ikke tanke benzinbiler, fordi tankstationer ikke vil fungere. Uden strøm er det ikke muligt at tilgå plejeplaner på hjemmeplejeområdet, fordi de kun findes elektronisk og kun online.
- Vi kan heller ikke komme ind til vores borgere, fordi vi har elektroniske låse på dørene hos borgerne i plejen. Så vi sidder med virkelig mange udfordringer, som hænger sammen i tilfælde af, at der opstår en krisesituation, siger han.
Udover de manglende kompetencer understreger han, at det også handler om ressourcer. Beredskabsopgaven vokser nemlig for hver dag, der går, og medarbejderne i kommunen har allerede mange andre opgaver at se til.
- Vores medarbejdere som bl.a. sidder i sekretariatet i vores ældrepleje løser i øjeblikket en masse opgaver i hverdagen, og så skal de oven i det løse en noget større beredskabsopgave, siger han og fortsætter:
- Med en beredskabskoordinator får vi to hænder mere, som alene er afsat til beredskabsområdet, og det vil vi kunne mærke i vores hverdag.
Fakta
Tilbage i marts kunne DK Nyt på baggrund af egne undersøgelser beskrive, hvordan kun hver tredje kommune stod klar med et tredages nødberedskab til sårbare borgere på kommunens døgninstitutioner, plejehjem og bosteder.
Forsker i beredskab og samfundssikkerhed Rasmus Dahlberg kaldte det "et rigtig dårligt tegn", at kommunerne håndterede beredskabsopgaven så forskelligt, og påpegede, at serviceniveauet under en krise ikke bør afhænge af, hvor i landet man bor:
- Det er en konsekvens af fravær af nationale retningslinjer. I praksis betyder det, at kommunens forvaltning og de folkevalgte politikere inden for et budget aktivt skal vælge, om fx et bosted skal have en generator. Dermed kommer beredskabet i direkte konkurrence med andre ting, og der taber beredskabet tit, sagde han.
KL har siden foråret efterspurgt nationale retningslinjer og er i mellemtiden kommet med sine egne anbefalinger til kommunerne.
En gennemgang af kommunernes budgetter for 2026 viser, at minimum 20 kommuner har sat fokus på nødberedskabet til sårbare borgere i de kommende år.
Afventer nationale anbefalinger
I dagens Danmark er beredskab mange ting, og det er det også i kommunerne.
Der er både en stor opgave på sundheds- og ældreområdet, fordi borgerne er afhængige af fx madproduktion fra kommunen og medicin, men der ligger også store opgaver på teknik- og miljøområdet i forhold til regn og klimasikring og på IT-området med bl.a. cybersikkerhed.
Derfor bliver en af de centrale opgaver for den kommende beredskabskoordinator at koordinere mellem de forskellige forvaltninger og sikre et velfungerende tværgående samarbejde.
I øjeblikket afventer Tim Jeppesen de nationale beredskabsanbefalinger fra Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab, så Nyborg Kommune kan blive endnu klogere på, hvilke opgaver der tilfalder kommunen – og beredskabskoordinatoren, som skal ansættes i 2026.
Og kommunaldirektøren er ikke i tvivl om, at det kommer til at gøre en stor forskel for kommunen at få mere konkrete anbefalinger.
- Vi har faktisk længe gået og sukket lidt efter, at der kom noget fra centralt hold, fordi vi ikke ved, hvilken indsats vi skal lave, når vi ikke ved, hvad der forventes, vi tager ansvaret for, siger han og tilføjer:
- Vi har oplevet, at vi har været meget alene i det.
Han henviser samtidig til coronapandeminen, hvor kommunen havde en god oplevelse med, at KL hver dag udsendte en mail, som gav et overblik over situationen, og hvordan kommunerne skulle agere.
- Det var virkelig hjælpsomt og enormt operationelt. Vi har savnet lidt den samme type løbende og brugbar information på beredskabsområdet. Altså nogen, der kan sige, hvilke opgaver der er rimelige, at vi skal udføre. Det ville vi kun se som en støtte, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.