Hvis ansatte i kommuner og regioner opdager fusk på arbejdspladsen, så har de færreste muligheden for at gøre opmærksom på det gennem en whistleblowerordning. Det viser en rundspørge, som DR Syd har foretaget.
På landsplan er det kun seks ud af de 98 kommuner, der har indført en whistleblowerordning. Det samme gør sig gældende for to ud af fem regioner. Det møder kritik fra flere sider.
Ifølge foreningen Veron, der arbejde for at sikre whistlebloweres rettigheder, er det vigtigt, at ansatte kan henvende sig anonymt eller fortroligt, hvis de opdager kritisable forhold, som de ikke tør gå til ledelsen med.
- Vi skal sikre, at de fejl, der vil opstå, når man har med mennesker at gøre, bliver løst og håndteret på en ordentlig måde, siger Anders Koustrup Kærgaard, der er næstformand i Veron.
FTF ønsker ordninger
De offentlige ansattes hovedorganisation FTF anbefaler også, at regioner og kommuner indfører whistleblowerordninger. Medarbejderne skal have et sted, hvor de kan henvende sig anonymt, hvis de opdager problemer, som de ikke tør gå til ledelsen med.
Det siger Helle Hjorth Bentz, der er advokat i FTF og har arbejdet med ytringsfrihed og whistleblowerordninger gennem 10 år.
- Der er forhold i forvaltningen, som de ansatte ikke tør stå åbent frem og udbrede sig om, medmindre det kan ske anonymt. Derfor har vi brug for whistleblowerordninger i den offentlige forvaltning, siger hun.
Tillid er godt
For at undgå en Carl Holst 2.0 valgte Region Syddanmark at indføre en whisteblowerordning, men ingen af landsdelens kommuner har gjort eller har planer om at gøre det samme.
Der er ganske enkelt ikke behov for den slags ordninger, siger Vejens borgmester Egon Fræhr (V), som også er formand for de syddanske kommuner.
- Hvis der er et godt tillidsforhold, og medarbejderne er trygge i deres job, så vil eventuelle problemer komme frem - uanset om der er en whistleblowerordning eller ej, siger han.
dc
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.