
For at nedjustere tiden der bruges på juridiske regler om rettigheder og pligter for den jobsøgende, under den første samtale i jobcenteret, introducerer 14 sjællandske kommuner et nyt e-læringsprojekt. Det fortæller Næstved - der er en af de involverede kommuner - i en pressemeddelelse.
Den ledige skal fremover gennemføre e-læringsforløbet derhjemme, inden den første samtale i jobcenteret. Dermed forventer kommunerne at der frigives mere tid i samtalen til at tale jobs og til at have fokus på det vigtige match mellem virksomhed og ledig.
- Der er rigtig mange krav til, hvordan vi i kommunerne skal vejlede om regler og rettigheder, og det tager meget tid på den første samtale med den ledige, siger arbejdsmarkedschef i Næstved Kommune, Torben Bahn Petersen.
Samtidig fortæller han, at kommunerne ligesom regeringen er optagede af at skabe et hurtigere fokus på reel jobrettet rådgivning og på at tale konkrete ledige jobs, som skal være relevante for den ledige borger.
Tankegangen skal ændres
Projektet handler også om at justere tankegangen hos både de ledige og medarbejderne i jobcentret, så der kommer øget fokus på at få den ledige hurtigt i arbejde - også selvom det ledige job ikke er drømmejobbet.
Som en væsentlig del af projektet har de 14 sjællandske kommuner derfor også igangsat en intern kompetenceudvikling, hvor medarbejderne introduceres til nye arbejdsgange og konkrete metoder til at italesætte det pragmatiske match i dialogen med de ledige.
- Der er i dag en uoverensstemmelse mellem det arbejdskraftbehov, virksomhederne har og den type ledige, vi primært ser. Af den grund er vi nødt til i matchet at kigge på, hvad der i praksis kan lade sig gøre, fortæller Torben Bahn Petersen.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.