dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi
Miriam Dalsgaard, Ritzau Foto

Lærere: Elever med særlige behov får ikke den rette støtte

En ny undersøgelse blandt 5.000 folkeskolelærere fra 36 forskellige kommuner viser, at 66 pct. af lærerne ikke føler sig rustet til at håndtere de elever, der er blevet inkluderet

'Der er elever i min klasse, som ikke får den særlige støtte, de har behov for'. Sådan svarer 82 pct. af lærerne i en ny undersøgelse lavet af Danmarks Lærerforenings kredse i 36 forskellige kommuner.

I alt 5.233 folkeskolelærer har deltaget i undersøgelsen, hvoraf også 23 pct. svarer, at eleverne med særlige behov slet ingen støtte får. Det skriver Avisen.dk.

Alle de adspurgte lærere har såkaldte 'inkluderede elever' i deres klasser. Det er elever med særlige behov, som tidligere havde fået specialundervisning, men som nu går i en almindelige folkeskoleklasse i stedet. Det kan være elever med ADHD, autisme eller andre diagnoser.

- Det er en rigtig god ide, at vi prøver at have de elever, der før blev sendt til specialundervisning, med i de almindelige klasser. Men pengene er ikke fulgt med eleverne ind i klasserne, siger næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange.

Kontorchef i KL's kontor for Børn og Folkeskole, Peter Pannula Toft, anerkender man, at der er problemer med inklusionen i folkeskolerne.

- Når den her analyse rammer os, så tænker vi, at det må vi kunne gøre bedre, siger han.

Hos Danmarks Lærerforening peger man også på inklusionen af elever med særlige behov som hovedforklaringen på de mange episoder med vold mod lærere.

84 pct. af lærerne oplever ikke, at der bliver taget højde for, at der er flere elever med særlige behov i klasserne, når arbejdsopgaverne bliver fastlagt og 66 pct. fortæller, at de ikke føler sig uddannelsesmæssigt rustet til at undervise og håndtere de elever, der i dag er inkluderet i den almindelige undervisning.

 

mfa

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/laerere-elever-med-saerlige-behov-far-ikke-den-rette-stotte

GDPR