ODENSE: Trauma-Bevidst Tilgang er et nyt projekt i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune, som skal give bedre hjælp og færre konflikter i borgernes møde med systemet, skriver kommunen i en pressemeddelelse. Projektet vil starte op efter sommerferien og foregår i samarbejde med Social- og Boligstyrelsen samt Holstebro og Faaborg-Midtfyn kommuner.
- Jo bedre vi bliver til at kommunikere med borgerne og sætte os ind i deres behov, jo bedre kan vi også hjælpe dem videre i livet, siger rådmand i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen Christoffer Lilleholt (V).
Projektet vil i første omgang blive indført i tre dele af forvaltningen. Projektkoordinatorerne vil løbende være i dialog med erfaringseksperter, medarbejdere og afdelingsledere fra de tre afdelinger for blandt andet at afdække udbyttet af kompetenceudviklingen.
Mere borgerinddragelse
Forvaltningen har inviteret en række borgere til at være ligeværdige parter i implementeringstemaet, fordi borgerne har mange års erfaring som brugere i det kommunale system. Borgerne skal være med til at udvikle fremtidige arbejdsgange, redskaber og kommunikation gennem projektet.
Fremover skal borgerne også i højere grad involveres i beslutningsprocesser i egne sager, og det forventes, at både effekt og forankring af indsatser til borgerne styrkes.
- Løsninger skal findes i et samspil mellem borgernes perspektiver, som er baseret på egne erfaringer, og medarbejderes og lederes faglige perspektiver, fortæller Gráinne C. Stevenson, som er specialkonsulent i Social- og Boligstyrelsen og projektleder for udviklingssamarbejdet med de tre kommuner.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.