ROSKILDE: En ny myndighed skal skabe en mere helstøbt indsats med færre samtaler og møder for kommunens ledige borgere med sociale udfordringer.
Sådan beskrives målet med en ny helhedsorienteret og tværgående myndighed på tværs af på tværs af jobcentret, socialområdet og sundhedsområdet i Roskilde Kommune.
Den tværgående myndighed målretter sig borgere, der har sammensatte udfordringer på tværs af social, job og sundhed og som samtidig modtager kontanthjælp eller kontanthjælpslignende ydelser og indsats i Jobcentret.
Kommunen vurderer selv, at målgruppen årligt omfatter ca. 200-300 borgere, hvoraf 45 pct. er under 30 år.
Mindre kontakt
Formålet med den nye myndighed er, at borgeren kun skal have kontakt til én myndighedsrådgiver i stedet for flere myndighedsrådgivere i forskellige afdelinger, som borgerne er tildelt i dag.
"Målet med den helhedsorienterede og tværgående myndighed er at give borgerne en helhedsorienteret og koordineret myndighedsindsats med færre kontakter til kommunen og færre møder, da opfølgning, plan og afgørelser integreres på tværs af lovområder," lyder det i en referat fra udvalgsmødet i januar.
Heri fremgår det også, at det forventes at den nye myndighed skal beskæftige frem socialrådgivere.
En del af budgettet
Den nye myndighed skal ses som et initiativ i omstilling af velfærd, Borgerens Vej i budget 2025. Det blev nemlig besluttet i budgetforlig 2024 og 2025, at Beskæftigelses- og Socialudvalget skal omprioritere og nytænke indsatser svarende til 18 mio. kr.
Og her blev det udpenslet, at beskæftigelses- og socialudvalget har fokus på en ny organisering af området, hvor forskellige indsatser samtænkes på tværs af social-, beskæftigelses- og sundhedsområdet.
"Udviklingen sker ved at samtænke og forenkle nuværende forvaltningsopdelte indsatser med et fokus på smidige arbejdsgange, digitale muligheder, pakkeforløb og brobygning til civilsamfund og erhvervsliv," lyder det i budgettet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.