STEVNS: I september 2024 startede Stevns Kommune projektforløbet On Board som en del af inklusionsstrategien "Sammen MED børnene". Projektet er målrettet børn og unge, der i længere tid har haft stort eller komplet fravær fra skoleundervisningen. Og nu, med seks måneder på bagen, er projektet vokset fra at have tre til ti børn og unge tilknyttet.
Sofie Abriella Schou, som er uddannet folkeskolelærer, narrativ coach/vejleder og kropsterapeut, står i spidsen for On Board. Hun hæfter sig især ved, at alle On Boards elever oplever mere livslyst, livsmod og livsduelighed her seks måneder inde i projektets levetid.
- Når børn ikke kommer i skole gennem længere tid, så mister de ofte kontakten til vennerne og fællesskabet. I On Board starter vi ikke med at snakke læreplaner og afgangseksamen; vi starter i stedet med at hjælpe børnene tilbage til fællesskabet, siger Sofie og uddyber:
- Trivsel er helt afgørende for, at vores elever bliver i stand til at kunne klare skoledagen igen. Og det kræver, at vi giver børnene en vej til deltagelse i de sociale fællesskaber, så de oplever, at de faktisk er vigtige i vennernes øjne og som del af fællesskabet. Det er det, der er meningsfuldt.
Tæt samarbejde med skolerne
I On Board kombinerer Sofie og hendes kollega Simon Olmo Larsen online undervisning og en-til-en hjemmebesøg med sociale ture, hvor eleverne i On Board bringes sammen og oplever, at være vigtige for fællesskabet. Derudover tilbydes eleverne at være med til forskellige sociale aktiviteter som madlavning og fællessang.
Sofie og Simon samarbejder tæt med folkeskolerne i Stevns, både i forhold til dialog med forældre, sparring omkring elevernes trivsel og naturligvis i forbindelse med den undervisning, som On Board tilbyder elever, der er tilknyttet forløbet.
Og efter et halvt år får On Board meget positive tilbagemeldinger om samarbejdet fra skolerne:
- On Board laver et kontinuerligt arbejde med børnene, som langt overstiger, hvad skolen selv har resurser til, fortæller Flemming Buch Michaelsen, konstitueret skoleleder på Store Heddinge Skole og fortsætter:
- Det er en samlet pakke, som sikrer børnene undervisning samtidig med, at familierne bliver inddraget. Og det giver en bedre chance for, at børnene oplever en udvikling. Sofie og Simon er der både til at skabe udvikling og de er der til at gribe børnene igen, hvis de snubler på vejen. Det er en kontinuerlig indsats og det er derfor, den er så vigtig. Og jeg kan kun ønske mig, at On Board vokser sig endnu større.
hss
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.