
HJØRRING: Hundredvis af dårligt stillede kontanthjælpsmodtagere er kommet i job, efter at Hjørring Byråd i 2014 besluttede at investere 125 mio. kr. over fire år i en ny beskæftigelsespolitik. Effekten af jobcentrets individuelle tilbud og bedre tid til den enkelte klient har langt overgået politikernes forventninger.
- Vi har skabt et systemskifte, siger formanden arbejdsmarkedsudvalget, Ivan Leth (S), til Ugebrevet A4.
600 mennesker, der tidligere var på kontanthjælp eller sygedagpenge, er kommet i arbejde eller uddannelse, siden 'Hjørring-modellen' blev lanceret i 2015. Udgifterne til overførselsindkomster er reduceret med 47,3 mio. kr., hvilket er 20 mio. kr. mere end forventet.
Resultaterne har først og fremmest vist sig i 2016. Forventningen er, at de investerede 125 mio. kr. som minimum vil være tjent ind, når den fireårige projekt-periode er overstået.
- I dag ser vi på de ledige som individer. Tidligere så vi på dem som grupper. Det betyder, at vores medarbejdere skal arbejde på en ny måde. Vi prøver at dæmpe bureaukratiet, massere lovgivningen og spørger hele tiden os selv: Hvad giver mening her? Vi møder det enkelte menneske, siger Ivan Leth.
Økonomisk gevinst
Beretningerne fra jobcentret i Hjørring klinger godt i ørerne på underdirektør Steen Nielsen i Dansk Industri. Han mener, at indsatsen er båret af ’de helt rigtige intentioner’.
Steen Nielsen pointerer, at det er en udfordring for virksomhederne at tage medarbejdere ind, der kun kan arbejde få timer ad gangen og måske ikke er gode til at møde til tiden.
- Det kan være svært at se potentialet, men vi bør give folk en chance. Og når det så lykkes, er det en kæmpe gevinst for alle; også for kommunens økonomi, siger Steen Nielsen.
Han nævner service, rengøring, kantiner, vaskerier og transport som områder med gode muligheder for at finde job til ledige, der ellers kan have svært ved at få foden indenfor på arbejdsmarkedet.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.