dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Alternativet vil tredoble beboerlicensen i København
Står det til Alternativet, skal priserne på beboerlicenser i København tredobles.
Foto: Free

Alternativet vil tredoble beboerlicensen i København

Det er alt for billigt at have bil og parkere den i København. Det mener Alternativet, og flere partier er enige.

KØBENHAVN: De borgere i København, som kører rundt i benzin- og dieselbiler, og som parkerer i indre by og brokvartererne, bør betale mere for deres beboerlicenser. Det mener Alternativet, som mandag har præsenteret et nyt børne-udspil, der bl.a. omfatter en betragtelig prisstigning på parkering.

Den ekstra indtjening til kommunekassen fra beboerlicenserne skal, ifølge partiet, bruges på kortere skoledage, mere tid til byens lærere, bekæmpelse af mistrivsel blandt børn samt flere grønne gader.

Konkret vil partiet have en tredobling i prisen for beboerlicenserne, der giver københavnerne mulighed for at parkere i hovedstaden.

175 mio. kr. mere

De benzin- og dieselbiler, der kører længst på literen fra 2025, skal betale 4.005 kroner om året for en beboerlicens mod 1.335 kroner i dag, hvis det står til Alternativet. De biler, der kører færrest kilometer pr. liter, skal betale 16.590 kroner mod 5.530 kroner i dag. Det skriver partiet i sit udspil.

Ifølge partiets beregninger vil de øgede priser for beboerlicenserne give 175 millioner kroner mere til kommunen.

"Vi har spurgt os selv, hvordan vi kunne skabe en grøn børneby. Ét sted, hvor børnene trives bedre. Svaret er, at vi har brug for færre biler på vejene, en kortere skoledag, mere tid til læreren, flere grønne gader og akut hjælp til trivsel," skriver Emil Sloth Andersen (ALT), medlem af Københavns borgerrepræsentation, på Facebook.

Forslaget møder opbakning

Der er dog en undtagelse i partiets forslag. Borgere med el- og brintbiler skal nemlig ikke rammes af stigende priser, men bør, ifølge Alternativet, fortsat betale 215 kroner om året for en beboerlicens.

Borgerrepræsentationens største parti, Enhedslisten, er ifølge Berlingske positive overfor forslaget. Det samme er til dels Liberal Aliances Ole Birk Olesen, som i en kommentar til Københavns parkeringsproblemer tidligere har skrevet, at kommunen bør hæve priserne for beboerlicenser.

"Der er to muligheder: Enten accepterer vi, at det vil blive sværere og sværere at finde p-plads i brokvartererne og Indre By. Ellers også prissætter vi beboerlicenserne, så kun folk, der har mest brug for bilparkering, køber en, mens andre med mindre bilbehov finder andre løsninger: Cykel, Metro, delebil osv.," skrev han og tilføjede:

"Jeg synes ikke, vi skal fortsætte med, at p-pladserne går til dem med mest tid til at cirkle rundt i kvartererne. Så lad os prissætte beboerlicenserne mere fornuftigt, hvilket vil sige, at de skal være dyrere."

Ismir Mulalic, der forsker i by- og transportøkonomi på CBS, roser også forslaget, men fortæller samtidig til Berlingske, at han tvivler på, at Alternativets udspil vil begrænse antallet af biler i København markant. Derimod tror han, at forslaget vil øge salget af elbiler.

 

 

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.