
Ekspertgruppen, der har undersøgt reglerne for inklusion og special-undervisning, kommer nu med nye anbefalinger. Der peges på en række konkrete justeringer af lovgivningen, så flere elever kan være en del af almenundervisningen.
Der skal bl.a. være større fokus på tidlige og forebyggende indsatser, bedre balance mellem individ og fællesskab og styrket tillid mellem skolen og elever. Derudover skal de kommunale forvaltninger have mindre "skrivebordsarbejde" til fordel for rådgivning og sparring tæt på eleverne.
- Ekspertgruppens ambition er at bidrage til lovgivning, der fremmer tidlige og forebyggende indsatser i folkeskolens klassefællesskaber. Vi vil gerne, at PPR bruger mindre tid på at skrive vurderinger af enkeltbørn og mere tid på at understøtte handlinger i læringsmiljøet omkring børnene, følge op på dem og understøtte kapacitetsopbygning i folkeskolen, fortæller Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole, som har stået i spidsen for ekspertgruppen.
Hun fortæller samtidig, at der har været vigtigt for gruppen at se på reglerne omkring skolefravær, som hun kalder en "stor og alvorlig problemstilling".
- Lovgivningen er i dag utidssvarende. For den adresserer primært somatisk sygdom. Og det er selvfølgelig vigtigt. Men det er lige så vigtigt at adressere udfordringer med skoletilknytning og at sørge for, at der er noget, der har ændret sig i klassens fællesskab, når eleven vender tilbage til skolen, hvis det er udfordringer i klassefællesskabet, der har været årsag til fraværet, siger hun.
Forstærket undervisning
Ekspertgruppen foreslår fx, at grænsen mellem almenundervisning og specialundervisning i almenklassen, den såkaldte 9-timersgrænse, ophæves, så der ikke er et krav om en pædagogisk-psykologisk vurdering, når der gives ni timers støtte eller mere i en almenklasse.
Anbefalingerne lægger også op til en ny handleplan, der skal have mere fokus på handling frem for vurdering. Ønsket er, at handleplanen skal have et mere pædagogisk-didaktisk fokus.
- Ekspertgruppen vil bruge færre ressourcer på at skrive rapporter om børnene og flere ressourcer på at støtte eleverne. Ekspertgruppen foreslår også, at der indføres bedre muligheder for forstærket undervisning på for eksempel mindre hold eller forstærkede almenklasser for at hjælpe elever, som har svært ved at fungere i en stor klasse, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), som kalder anbefalingerne for spændende.
Læs ekspertgruppens samlede anbefalinger her.
Ekspertgruppens mest væsentlige anbefalinger
- En ny pædagogisk-didaktisk handleplan med fokus på ændringer i læringsmiljøet. Der vil være et opfølgningskrav mindst hver tredje måned. Pædagogisk psykologisk rådgivning skal inddrages, når skolen ikke selv kan løse problemstillingen.
- Ophævelse af den eksisterende grænse mellem almenundervisning og specialundervisning i almenklassen (9-timersgrænsen). Dermed vil der ikke længere stilles krav om en pædagogisk-psykologisk vurdering, når der gives ni timer støtte eller mere i en almenklasse.
- Mulighed for forstærket undervisning (som indebærer statslig regulering af det, som i dag er kendt som mellemformer) i almen-klasser, der skal forebygge behov for segregeret specialundervisning.
- Nye forpligtelser for skolen, når elever er fraværende, herunder tidlig kontakt til forældrene og øget fokus på skoletilknytning.
- Ophævelse af krav om pædagogisk-psykologisk vurdering ved revisitation af elever, der vurderes at skulle fortsætte i samme specialundervisningstilbud.
- Mulighed for forældre for at anmode om en pædagogisk-didaktisk handleplan og pædagogisk psykologisk rådgivning.
- Mulighed for at klage til kommunalbestyrelsen og at underrette Klagenævnet for Specialundervisning over afslag på udarbejdelse af eller manglende opfølgning på en pædagogisk-didaktisk handleplan mv.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.