Stadig flere elever i folkeskolen bliver undervist i specialtilbud- og klasser.
Det er ordlyden af en analyse foretaget af Vive. Analysen tager udgangspunkt i ECO Nøgletal og data om specialundervisningselever i kommunerne fra Børne- og Undervisningsministeriets Uddannelsesstatistik.
Analysen viser yderligere, hvordan det især er drenge fra almenklasserne, der bliver sendt over i specialskoletilbud og specialklasser. Desuden viser den, at udskillelsen fra den almene undervisning særligt ses i Region Sjælland.
Stigning over tid
Ifølge analysen modtog 5,5 pct. af eleverne i 0.-9. klasse specialundervisning i 2023/2024 - 7,8 pct. af drengene, mens det samme gjorde sig gældende for 3,1 pct. af pigerne. Det er en stigning siden sidste opgørelse i 2022/2023. Men det er der egentlig ikke noget nyt i - i hvert fald ikke længere.
Tilbage i 2012 havde piben dog en anden lyd.
Her var ambitionen, at 96 pct. af eleverne i folkeskolen skulle inkluderes i den almene undervisning og andelen af elever, der blev udskilt til særlige undervisningstilbud, faldt dermed langsomt. Men efter man i 2016 veg bort fra selvsamme ambitionen, er et stigende antal folkeskoleelever blevet udskilt fra almenundervisningen til fordel for specialskoler, specialklasser eller andre specialtilbud.
I det vedlagte notat forklarer forskningsinstituttet, at det ville have krævet yderligere og mere nuancerede analyser at afdække grunden til udviklingen.
Men "det er fx muligt, at den stadigt stigende segregeringsgrad i en eller anden udstrækning kan ses som et udtryk for, at stadig flere børn og unge bliver diagnosticeret med en adfærdsforstyrrelse, en autismespektrumforstyrrelse eller med en psykisk lidelse," lyder det i notatet. I forlængelse heraf lyder det tilsvarende, at den højere segregeringsgrad blandt drenge fx kan tænkes at hænge sammen med, at drenge oftere end piger diagnosticeres med ADHD, og at drenge med ADHD-diagnoser kan være mere støjende og urolige i skolen end piger med ADHD-diagnoser.
Region Sjælland skiller sig ud
Det stigende behov for undervisning i specialtilbud ses i hele landet - men særligt kommunerne i Region Sjælland gør sig bemærket med en hhv. højere og stigende segregeringsgrad.
I 2023 blev 6,8 pct. undervist i specialtilbud i Region Sjælland - til sammenligning hed det 6,2 pct. i Nordjylland, 5,7 pct. i Midtjylland og 5,3 pct. i Syddanmark og Hovedstaden.
Men det er imidlertid vigtigt at læse tallene med en viden om, "at en væsentlig del af forskellene mellem kommunerne kan forklares ved forskelle i elevernes familiære og sociale baggrund," lyder det fra notatet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.