
GULDBORGSUND: Medarbejderne i Center for trivsel og social indsats i Guldborgsund Kommune har i en fælles skrivelse til centerchefen, social- og sundhedsdirektøren, Arbejdstilsynet og Dansk Socialrådgiverforening klaget over arbejdsmiljøet. De giver i klare vendinger udtryk for, at centerchefen træffer beslutninger, der modstrider sagsbehandlernes afgørelser, skriver TV2 Øst. Medarbejderne skriver også, at de er utrygge, og at flere af dem lider af søvnbesvær, koncentrationsproblemer og stress.
Socialrådgiverforeningen er nu gået i dialog med kommunen for at finde en løsning på den dårlige trivsel i afdelingen, og formanden for foreningens Region Øst Rasmus Balslev siger til kanalen, at det er bekymrende, når medarbejderne har prøvet at råbe ledelsen op flere gange, og at der er stor udskiftning i medarbejderstaben, "hvilket også indikerer, at der er en lang række problemer med arbejdsmiljøet", siger han.
Centerchef Bodil Pedersen vil ikke udtale sig om interne dokumenter, og formand for socialudvalget Britta Lange (S) synes ikke umiddelbart, at der er noget galt med arbejdsmiljøet: "Så længe vi har stor fokus på at forbedre det, så vi kan tiltrække dygtige medarbejdere, så synes jeg ikke, det er et problem. Og netop et ordentligt arbejdsmiljø er noget af det, som vi i alle udvalg i byrådet har stor opmærksomhed på at løfte", siger hun til kanalen.
Kritik af sagsbehandlingen
I en anden artikel henviser TV2 Øst til en analyse af arbejdet på det udsatte børne- og ungeområde lavet af Ankestyrelsen og Socialstyrelsens Task Force. Her analyseres 20 ældre sager, hvoraf tre anbringelsessager alle er behæftede med fejl.
I de resterende 17 sager viser rapporten ifølge kanalen bl.a, at der mangler børnefaglig undersøgelse/opdatering i 14 af dem, og at regler om børnesamtale ikke er opfyldt i 13 ud af dem. Desuden manglede handleplan i otte sager. Centerchef Bodil Pedersen siger til kanalen, at ansættelsen af syv nye sagsbehandlere har løftet presset.
- Vi har allerede taget mange af løsningsforslagene fra rapporten og er begyndt at implementere dem. Blandt andet har sagsbehandlerne været på kursus i systematik, og vi er ved at rydde op i sagerne. Politisk er der givet ekstra penge til flere ansatte, så vi på saglig og faglig vis kan løfte opgaverne. Alle medarbejderne knokler for at give den bedste service som muligt, og jeg kan garantere, at der er sket meget siden de sager, som Task Forcen har undersøgt, siger hun.
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.