Såkaldt tilsyns-shopperi er en fidus, som private sociale botilbud kan udnytte, hvis de er under skærpet tilsyn og risikerer at blive lukket af det sociale tilsyn.
- Det sker indimellem, at tilbud ikke geografisk flytter adresse, men koncernen flytter sin hovedadresse, og så kommer de til at høre under et andet tilsyn, siger lederen af Socialtilsyn Hovedstaden, Mie Andresen, til TV 2 Lorry.
Socialtilsyn Hovedstaden og landets andre fire socialtilsyn har længe forsøgt at råbe Socialministeriet og politikerne op og få dem til at lukke smuthullet i loven.
- Det er uhensigtsmæssigt, at man kan flytte midt i en kritisk proces. Og det er jo også det, de fem socialtilsyn har gjort ministeriet og Socialstyrelsen opmærksom på. At der er denne her uhensigtsmæssighed i loven, siger Mie Andresen.
Botilbuddet Damsgaarden i Gilleleje er et af de private botilbud, som har flyttet koncernens hovedadresse, da stedet var lukningstruet. Botilbuddet har udviklingshæmmede og handicappede borgere boende på gården.
Borgere som har brug for kompetent socialpædagogisk støtte. Men det får de ikke, lyder det fra en tidligere medarbejder på Damsgaarden.
- Det faglige niveau var for langt væk fra den kvalitet, som et specialiseret tilbud skal have, siger socialpædagog Kenneth Hasselby, som blev ansat på Damsgaarden, mens tilbuddet var under skærpet tilsyn.
Damsgaarden var i en længere periode under skærpet tilsyn hos Socialtilsyn Hovedstaden, som i juni 2019 besluttede sig for at ville lukke botilbuddet. I tilsynsrapporterne skriver de blandt andet, at det faglige grundlag er spinkelt og af bekymrende lav kvalitet. De skriver også, at ledelsen hverken udviser evner eller vilje til at højne botilbuddets kvalitet, og at der derfor er risiko for borgernes sundhed og velfærd.
Processen kortsluttes
Kort tid før lukningen af Damsgaarden bliver iværksat, vælger bostedets direktør at skifte koncernens hovedadresse – og det kortslutter processen. På det centrale virksomhedsregister kan man se, at bostedets moderselskab Martin Smidt Holding Aps. den 3. juni i år skifter adresse fra Helsingør til Frederiksberg.
Socialtilsyn Hovedstaden må herefter overdrage sagen til Socialtilsyn Syd. Det skal de, fordi Socialtilsyn Hovedstaden holder fysisk til hos Frederiksberg Kommune og derfor ikke må holde øje med bosteder og specialtilbud i den kommune, hvor de selv bor. Det betyder altså, at Damsgaarden skifter tilsynsmyndighed midt i en kritisk kulegravning, der risikerer at lukke bostedet.
- Det er jo et problem, fordi så skal et nyt tilsyn sætte sig ind i tilsynssagen på ny. Og det vil sige, at der går noget tid, før det nye tilsyn reelt set kan vurdere en sag ordentligt, siger Mie Andresen.
Det er denne manøvre, som kaldes tilsyns-shopperi.
Damsgaardens direktør, Martin Borg Smidt, ønsker ikke at blive interviewet. Og han ønsker heller ikke at kommentere på sin tidligere medarbejders kritik. Men han mener ikke, at han bevidst har udnyttet smuthullet i loven. I en mail skriver han:
- Flytningen af holdingselskabets adresse var nødvendig, fordi Socialtilsyn Hovedstaden havde anmodet om, at alle aktiviteter, der vedrører Holdingselskabet, fysisk skulle adskilles fra Damsgaarden. Vi tager kritikpunkterne fra de tidligere tilsyn alvorligt og har da også fastholdt vores fokus på deres forbedringspunkter, blandt andet i forhold til personalerekruttering, hvilket har styrket vores faglighed, og vi har en meget konstruktiv dialog med vores nuværende tilsyn, Socialtilsyn Syd.
Socialtilsyn Syd har efter at have overtaget tilsynet med Damsgaarden, valgt at godkende botilbuddet i den seneste tilsynsrapport. På trods af at Socialtilsyn Syd ligesom Socialtilsyn Hovedstaden konstaterer, at der er for høj personalegennemstrømning, og at bostedets medarbejdere mangler kompetencer til at arbejde med beboere med særlige behov.
Socialtilsyn Syd ønsker ikke at kommentere på, hvorfor de ikke videreførte lukningen af Damsgaarden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.