KERTEMINDE / HERNING: Flere underretninger, flere tilflytterfamilier med sociale problemer og flere dyre anbringelser skaber lige nu panderynker hos politikerne i Kerteminde Kommune på Fyn – og et underskud på 3,3 mio. kr. i budgettet.
Men i stedet for at fyre socialrådgivere og skære ned på hjælpen til sårbare familier, har politikere og forvaltning besluttet at angribe problemerne ved at investere frem for at spare, skriver Fyens Stiftstidende.
Kommunen bruger 1,6 mio. kr. på at ansætte tre ekstra socialrådgivere og halvere antallet af sager fra 45-50 pr. medarbejder til maksimalt 25. En metode, der er gode erfaringer med i Sverige, og som senest har sparet Herning Kommune for 4,4 mio. kr. over to år. Det er netop besluttet at udbrede metoden til hele kommunen.
Nu skal Kerteminde Kommune så gøre Herning kunsten efter.
- Erfaringerne viser, at hvis man sagsbehandler på en måde, så man kommer tættere på familierne, så har det også en effekt på bundlinjen. Kvalitet er lig med gode beslutninger, så man undgår fejlanbringelser eller fejlforanstaltninger, som må gå om, fortæller Inge Skov Madsen, chef for Børn- og Familieafdelingen.
Dansk Socialrådgiverforening jubler.
- Vi har i årevis råbt op om, at det her er det eneste rigtige at gøre. Kvalitet fornægter sig ikke, siger Anne Jørgensen, formand i Region Syddanmark.
Da resultaterne blev offentliggjort tidligere på sommeren, opfordrede Thomas Adelskov (S), formand for socialudvalget i KL, medlemmerne til at følge trop.
- Hvad der her og nu måske er en stor investering, kan hurtigt tjene sig hjem i form af færre anbringelser og mindre indgribende foranstaltninger senere i livet, sagde han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.