LANGELAND: En rapport fra Socialstyrelsens Task force om forholdene i Langeland Kommunes familieafdeling konkluderer, at der fortsat er problematiske forhold i håndteringen af børnesager, bl.a. i forhold til manglende inddragelse af barn, familie og netværk i de børnefaglige undersøgelser, fremgår det af rapporten.
"I de fleste af de sager, vi har gennemgået, ses det ikke, at der bliver talt med barnet eller den unge om det, der er relevant for udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse", står der fx i rapporten, som formanden for børne- og skoleudvalget Søren Ramsing (R), ifølge Fyns Amtsavis betegner som en "kedelig og trist læsning."
Der er i rapporten også kritik af en manglende inddragelse af forældrene: "I forhold til forældrene ser vi i flere tilfælde, at kun den ene forælders perspektiver er inddraget, og generelt bliver forældrenes perspektiver ikke afdækket tilstrækkeligt," står der fx.
Socialstyrelsens task force har fra oktober sidste år til januar i år interviewet 16 ledere og ansatte i familieafdelingen og har gennemgået 12 aktuelle sager. I rapporten fremhæves det, at der mangler børnefaglige undersøgelser og opdateringer i en væsentlig del af sagerne, og at de undersøgelser, der er lavet, ikke er udarbejdet inden for fristen på fire måneder.
Manglende børnesyn
I rapporten fremgår det, at lederen af familieafdelingen ikke er blevet introduceret til et fælles børnesyn i kommunen. "Manglen på et fælles børnesyn gengives af rådgiverne i interview. Rådgiverne oplever, at børnesyn ikke benyttes som en del af faglig sparring, og at de ikke er blevet lært op i kommunens børnesyn, eller hvad det betyder for deres faglige praksis", står der i rapporten.
Task forcen finder det problematisk, at der ikke opleves at være et fælles børnesyn i kommunen og dermed en fælles retning og forståelse for, hvordan det enkelte barns udfordringer anskues, og hvordan det bliver mødt og inddraget.
Det vurderes også at være problematisk, at Familieafdelingen ikke har arbejdsgangsbeskrivelser, kvalitetsforståelse og en klar kompetencefordeling. Og at der i afdelingen ikke benyttes fælles socialfaglige metoder og systematik.
Manglende ledelsestilsyn
Lederen af familieafdelingen har ifølge rapporten ytret et ønske om, at der bliver udført ledelsestilsyn, som der tilsyneladende ikke har været i afdelingen tidligere. Den øverste leder har siden, han fik ansvaret, ikke haft mulighed for at arbejde med retning og strategi for området, da der hele tiden har været behov for "brandslukning".
Task forcen finder det positivt, at der nu er ved at blive implementeret ledelsestilsyn. "Samtidig finder vi det problematisk, at der ikke tidligere har været udført ledelsestilsyn i Familieafdelingen, da systematisk og kontinuerligt ledelsestilsyn kan bidrage til viden om lovmedholdelighed og kvalitet på såvel enkeltsagsniveau som i afdelingen som helhed samt udvikling heraf."
Udover problemer med ledelsestilsynet, så har Familieafdelingen pga udskiftning og opnormering mange nye medarbejdere, og kun lidt under halvdelen af rådgiverne har været ansat i mere end tre måneder. De nyansatte fortæller i interviews, at de ikke er bekendt med, hvem af deres kolleger, der har hvilke spidskompetencer, og at det derfor er svært for dem at opsøge hjælp og sparring.
Samarbejdet
Det samlede analyse- og udviklingsforløb mellem Langeland Kommune og Socialstyrelsens Task Force varer knap to år og forventes at blive afsluttet i slutningen af 2024 eller i starten af 2025.
Familieafdelingen er siden ansøgning blev sendt til Task Forcen blevet opnormeret, så afdelingen i dag består af en afdelingsleder, en faglig koordinator, ni fastansatte rådgivere, en rådgiver ansat i et toårigt projekt samt en vikar til november. Derudover er der pr. 1. april 2023 ansat en familieplejekonsulent.
Rapporten fra Socialstyrelsens Task force munder ud i en række anbefalinger til kommunes videre udviklingsarbejde i afdelingen, der nu hører under Borger-, Arbejdsmarked og Socialchefen. Task forcen er opmærksom på, at der allerede kan være ageret på nogle af anbefalingerne, da de bygger på dens gennemgang fra oktober 2022 til januar i år.
Anbefalingerne spænder vidt, og nogle af dem bør prioriteres først, skriver Task Forcen, mens andre vil kunne prioriteres i en længere to-tre-årig udvikling. Den videre proces for at føre dem ud i livet skal fastlægges i samarbejde mellem kommunen og Task Forcen i løbet af 2023.
Anbefalingerne
I forhold til overordet styring og faglig ledelse har Task Forcen flere anbefalinger under punkterne:
- Politik, strategi og styring - bl.a. implementering af arbejdsgangbeskrivelser og kvalitetsforståelser for sagsarbejdet.
- Ledelsesinformation, ledelsestilsyn og sagssparing - bl.a. overordnet ledelsestilsyn og styrket oplæring af nye medarbejdere.
- Tværfagligt samarbejde - bl.a. mellem Familieafdelingen, udfører led og almenomådet.
- Øvrige opmærksomhedspunkter - bl.a. aktivt styrke relationen med familierne.
En stribe anbefalinger i rapporten gælder kvaliteten i sagsbehandlingen:
- Tværgående anbefalinger - bl.a. styrke systematik og bedre journalføringen
- Inddragelse - bl.a. inddragelse af forældres og barnets perspektiv aktivt i sagsforløbet.
- Faglig udredning - bl.a. at analysere barnets behov og afdække forældres kompetencer.
- Valg af indsats - bl.a. at benytte handleplaner som redskalb
- Opfølgning - bl.a. kontinuerlig opfølgning og faglig vurdering af indsats i forhold til barnets behov.
Efter kritik fra Ankestyrelsen i november 2022 og en analyse lavet på kommunens foranledning af konsulenthuset Marselisborg Consulting er der i øvrigt allerede gang i en gennemgang af fire kategorier af sager, bl.a. 18 igangværende tvansanbringelsessager, der allerede i februar var gennemgået.
De øvrige tre kategorier, som kommunen gennemgår i prioriteret rækkefølge, er 41 igangværende anbringelsessager med samtykke, 285 øvrige sager plus 4 afsluttede tvangsanbringelsessager senest tre år tilbage.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.