Lyngby-Taarbæk ændrer forkert praksis for nødkald
LYNGBY-TAARBÆK: Hidtil har borgere i Lyngby-Taarbæk, som er blevet bevilget et nødkald, selv skullet betale for et sim-kort, som er nødvendigt for at få nødkaldet til at virke. Men det er ulovligt, og derfor ændrer kommunen nu praksis, skriver sn.dk.
En borger, hvis kone havde fået besked på selv at betale, blev via Danske Ældreråd og Alzheimerforeningen opmærksom på en gammel principafgørelse fra Ankestyrelsen. Den sendte han til kommunen, som efterfølgende har ændret praksis og nu er i gang med at udskifte sim-kort.
- 266 borgere har nødkald, der kører over mobilforbindelse/sim-kort, og 138 borgere har nødkald, der kører over fastnetforbindelse. Hvis borger havde fastnetforbindelse i forvejen eller benytter denne til at have en almindelig fastnettelefon, er kommunen ikke forpligtet til at betale for abonnementet. De borgere, der har en mobiltelefonløsning, er opkrævet betaling for sim-kort ved en fejl, erkender centerchef Charlotte Aagaard.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.