dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Musikforløb hjælper børn med autisme - nu deles erfaringer
De 70 elever, der har deltaget i forløbet, bliver beskrevet som mere rolige, fokuserede og nærværende. (Arkivfoto.)
Foto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Musikforløb hjælper børn med autisme - nu deles erfaringer

Antallet af børn der får diagnosticeret ADHD og autisme stiger, og derfor skal skoleklasserne også tilpasse sig derefter - og Furesø har nu fundet noget, der spiller.

FURESØ: Lille Værløse Skole har gennemført et musikforløb, der har haft en betydelig indflydelse eleverne i specialundervisningen, ifølge underviserne. Og nu skal de gode erfaringer deles med resten af landet. Det oplyser kommunen. 

Lærere og pædagoger fra skolen beskriver de 70 elever fra 0.-9. klassetrin som mere rolige, fokuserede og nærværende efter at have modtaget regelmæssig musikundervisning fra musikskolelærere sidste efterår.

- Det har været en kæmpe øjenåbner for mig. Flere af vores elever, hvor det til tider er svært at skabe trivsel og mening i specialundervisningen, strålede i musikforløbet. Jeg kan ikke sige andet end, at det netop er sådanne tiltag, som vores skønne børn og nuværende skolesystem har brug for, siger afdelingsleder for specialundervisningen på Lille Værløse Skole, Emilie Schou Svejstrup. 

Nu ønsker man at dele de vigtigste erfaringer og undervisningsaktiviteter fra musikforløbet med specialklasser, skoler, børnekulturhuse samt musik- og kulturskoler i hele landet. Dette sker gennem en ny publikation med titlen "Musik, teater og billedkunst for børn med særlige behov", som er blevet til i et samarbejde mellem Furesø Musikskole, Børnekulturhuset i Aarhus og Slots- og Kulturstyrelsen.

"Der er et tydeligt behov for det her"

Afdelingslederen siger, at efterspørgslen efter mere musik kommer fra både børn, forældre og lærere. Musikundervisningen var et eksperiment for både Lille Værløse Skole og Furesø Musikskole, der gik sammen om det nye musikforløb kaldet "Mød Musikken" tilrettelagt særligt til elever med autisme og ADHD.

- I snart 25 år har jeg arbejdet med musikundervisning for børn og unge. Med det her samarbejde kan jeg se, at vi virkelig flytter nogle hegnspæle. Nu kan vi åbne vores døre for en ny elevgruppe, som ikke før kunne huses på musikskolen. Og tilmeldingerne vælter ind fra forældre, der har børn med autisme eller ADHD. Der er et tydeligt behov for det her, siger Jes Gram, musikskoleleder på Furesø Musikskole. 

Efterspørgslen kommer derfor også af, at flere børn og unge er blevet diagnosticeret med autisme og ADHD gennem det seneste årti. En opgørelse foretaget af Sundhedsdatastyrelsen fra sidste år viste, at der i perioden 2012-2021 var en stigning i antallet af diagnoser inden for autisme på 54 procent og for ADHD på 29 procent.

hss

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.