RANDERS: - Der er noget at arbejde med.
Sådan lyder konklusionen fra Helene Bækmark, der er direktør for Social og Arbejdsmarked i Randers Kommune, efter resultaterne fra en undersøgelse om kommunens jobcenter er landet på hendes bord.
Forvaltningen og byrådet fik torsdag undersøgelsens konklusioner præsenteret. Overordnet viser undersøgelsen, at tilfredsheden med jobcentret ligger på 3,4 ud af fem, mens der i de underliggende parametre gemmer sig kras kritik fra borgerne.
- Vi kan se, at borgere med korte forløb er mere tilfredse end borgere med lange forløb. Det må siges at være forventeligt, men de mange data giver os en anledning til at forstå borgernes situation med meget større nuancer, siger Helene Bækmark til TV2 Østjylland.
Derudover hæfter hun sig på den positive front ved, at størstedelen af borgerne oplever medarbejderne som værende velforberedte.
Undersøgelsen af Jobcenter Randers blev bestilt af byrådet, efter Rasmus Dalgaard stillede sig frem og fortalte om, hvordan et syv år langt jobcenterforløb havde givet ham PTSD.
Det er særligt de lange forløb i Jobcenter Randers (forløb på mere end to år), der skaber problemer og kritik fra borgerne. Kigger man eksempelvis på de borgere, der har været på ressourceforløbsydelse i mere end to år, er 54 procent enten utilfredse eller meget utilfredse med forløbet.
- Data fra undersøgelsen viser, at der er en lang række forhold, der kendetegner ens livssituation, og at det også giver en lav tilfredshed. Altså problemer udover ledighed, siger Helene Bækmark.
Problemer udover ledighed er jo udgangspunktet, når man er i et ressourceforløb. Og her er borgerne ikke tilfredse?
- Det, man skal holde fast i, er, at det er den første store undersøgelse af et jobcenter. Det interessante er at se dataene i en sammenhæng. Vi kan se dybt og få det nuancerede billede.
Og de data viser vel, at I ikke har været dygtige nok, når størstedelen er utilfredse?
- Det siger undersøgelsen ikke. Den siger heller ikke det modsatte. Den siger, der er lav tilfredshed med et langt forløb, og når man har et langt forløb, kan der derudover også siges noget om borgernes øvrige livssituation.
Dataene viser vel, at der er en utilfredshed med jeres lange ressourceforløb?
- Ja. Og nu skal arbejdsgruppen kigge på, hvordan vi skal møde det, når de ser de her tal.
Arbejdsgruppen er en tværgående arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for faglige organisationer, praktiserende læger, Udsatterådet, Handicaprådet, arbejdsgiverorganisationer samt medarbejdere og ledere fra arbejdsmarkedsområdet. De vil lave en lang række anbefalinger til byrådet til januar.
Her vil byrådet sandsynligvis også blive præsenteret for, hvordan borgerne oplever kommunikationen fra Jobcenter Randers.
Implement, der har foretaget undersøgelsen, konkluderer nemlig, at nogle borgere oplever kommunikationen som værende nedladende, mindre respektfuld og i nogle tilfælde kan det virke som trusler.
- Jeg vil antage, at det langt henad vejen er en strukturel ting, siger Helene Bækmark og henviser til, at kommunen i en lang række henseender er forpligtet til at oplyse borgerne om deres ret, pligter og eventuelle sanktionsmuligheder.
En forpligtelse, de gerne så sig fri for.
- Vores ønske er, at vi skal møde alle borgere på en måde, så de oplever, at kontakten med jobcentret hjælper dem fremad. Vi tager ikke let på noget af det, siger hun.
Sidst, men ikke mindst oplever psykisk syge borgere at blive forskelsbehandlet fra de borgere, der har fysiske sygdomme.
Det har ellers ikke været et fokuspunkt i undersøgelsen, men borgere har selv pointeret, at det er en ”ret almindelig oplevelse”. Derfor har firmaet bag undersøgelsen også valgt at konkludere på det.
- Hvis det billede også står der, når jeg og vores medarbejdere har læst det hele, er det klart, at det er noget vi skal arbejde på. Selvom ens lidelse er på indersiden, er den lige så vigtig, som det man kan se, siger Helene Bækmark.
Undersøgelsen er første led i et samlet produkt, som afleveres til byrådet den 19. januar 2023.
- I alt har 17.177 personer haft mulighed for at deltage. 1960 personer har svaret. Det svarer til cirka 23 procent og er repræsentativt.
- Den gennemsnitlige samlede score er en tilfredshed med Jobcenter Randers på 3,4 ud af 5. Den er 3,7 i tilfredshed med medarbejderne i Jobcenteret.
- Cirka 55 procent er enten tilfredse eller meget tilfredse.
- Cirka 25-30 procent er enten utilfredse eller meget utilfredse.
- Borgere med korte forløb har højere tilfredshed end borgere med lange forløb. Og der er størst tilfredshed blandt de ældste aldersgrupper og lavest blandt de yngste.
- Tilfredsheden er højest blandt modtagere af A-dagpenge, sygedagpenge og ansatte i fleksjob.
- Tilfredsheden er lavest blandt kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælp og ressourceforløbsydelser.
Undersøgelsen er første led i et samlet produkt som afleveres til byrådet 19. januar 2023.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.