
Børn, der går i børnehaver med uddannet personale og gode normeringer og heraf følgende høj kvalitet i det pædagogiske arbejde, klarer sig bedre i livet.
Det viser en international forsknings- oversigt, som SFI- Det Nationale Forskningscenter For Velfærd har lavet: Gode børnehaver giver børn bedre karakterer i skolen.
Undersøgelsen viser, at børnehaver med høj kvalitet øger børns intelligens målt ved IQ, og børnene bliver mere skoleparate. Dermed bliver deres udbytte af skoleundervisningen også bedre.
Danske dagtilbud en bragende succes
Den danske dagtilbudsmodel er en bragende succes og er helt unik i verden. Det er virkelig en model, vi kan være stolte af. Det kan vi, fordi børnene får en god start og understøttes i deres udvikling.
Det kan vi fordi, modellen har været med til at fremme ligestillingen. Og det kan vi, fordi den har været med til at stille mere kvalificeret arbejdskraft til rådighed for arbejdsmarkedet.
Børnenes udbytte er i høj grad fremkommet som følge af, at børnehaverne har evnet at finde en fin balance mellem børnenes frie leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter.
Børn har i deres udvikling brug for den frie leg, hvor de for eksempel gennem rollelege kan afprøve forskellige identiteter. Hvor de gennem de småkonflikter, der altid vil opstå i en legesituation, får lejlighed til at afprøve konfliktløsninger – selvfølgelig med voksne til at gribe ind, hvis det måtte blive nødvendigt.
Børns læring styrkes af netop denne slags aktiviteter, som de blot opfatter som en helt naturlig opfyldelse af deres behov for leg. Nye værdifulde værktøjer I de senere år har vi fået en række gode, men mere systemorienterede værktøjer som f.eks. pædagogiske læreplaner og senest kvalitetsrapporter.
Disse værktøjer har været med til at understøtte de pædagogisk og formålsbestemte aktiviteter, der hører hjemme i en børnehave. Men udgangspunktet har været, at de formålsbestemte aktiviteter aldrig må skygge for den naturlige udvikling, der ligger i børns leg.
Børnehaverne må aldrig gøres til forskoler for skolen. Så smider vi barnet ud med badevandet.
Leg og venner
Det er afgørende, at alle dagtilbud arbejder kvalificeret og målrettet med børns trivsel, læring og udvikling af kompetencer.
Det vigtigste for børnene i dagtilbuddet er leg, venner og mødet med nye spændende udfordringer. Begge dele har betydning for, at børnene har gode forudsætninger og lyst til at lære mere, når de skal begynde i skole.
Fremtidens dagtilbud Ministeriet for Børn og Undervisning og Socialstyrelsen har lavet et udbud efter kvalificerede ansøgere, der kan lede et stort planlagt forandringsprojekt 'Fremtidens Dagtilbud'.
Ifølge udbuddet skal udviklingsprogrammet bidrage til, at dagtilbuddene arbejder mere målrettet med pædagogisk didaktik, forældre- involvering, ledelse og it. Alt sammen gode og vigtige ting. Bare man husker, at for barnet i børnehaven er børnehaven livet og ikke en forberedelse til noget, der kommer senere.
Barnet er interesseret i at have gode venner og i at lege gode lege og have gode og dybe oplevelser med de voksne. Alt det skal vi passe på og ikke forfalde til at lave 'forskoler', som vi kender det fra de latinske og angelsaksiske lande.
De kan nemlig slet ikke leve op til den børnehavepædagogik, som vi kunne kalde den skandinaviske model og som en stor del af verden misunder os. Lad os passe på den, men selvfølgelig gerne udvikle den, som Ministeriet for børn og undervisning nu har intentioner om.
Ib Hansen, Børne- og Uddannelsesdirektør i Kolding.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.