
AALBORG: Fra i dag 1. april indfører Aalborg Kommune faste teams i hjemmeplejen og sygeplejen som en del af en omfattende omlægning af ældreplejen – en udvikling, der allerede er godt i gang i mange andre kommuner. Konkret samler kommunen hjemmepleje og sygepleje under én fælles ledelse under navnet Borgerens Faste Team.
I den proces har kommunen i høj grad anvendt data til at effektivisere implementeringen.
Ifølge digitaliseringschef Niels Rygaard har data blandt andet været med til at sikre en optimal ressourcefordeling.
- Det har været et kæmpe stort organisationsprojekt, fortæller Niels Rygaard til DK Nyt og forklarer, at man har brugt omfattende dataanalyse til at definere de nye 14 distrikter og 44 underliggende faste teams.
- I stedet for at sidde med et kort og tegne streger har vi brugt data til at understøtte opdelingen, så vi sikrer en retfærdig fordeling af arbejdsbyrden.
Et af de primære formål med omlægningen er at give borgerne færre forskellige kontaktpersoner og dermed en mere sammenhængende pleje.
- Borgerne skal opleve, at de får besøg af de samme medarbejdere og ikke nye ansigter hele tiden, siger Niels Rygaard.
Balance i belastning
For at sikre en retfærdig arbejdsfordeling har kommunen brugt data til at analysere borgernes behov og de forskellige ydelser, de modtager.
- Vi vil gerne sikre, at vi har cirka samme belastning i hvert team, så medarbejderne ikke oplever skæve arbejdsbyrder, forklarer Niels Rygaard.
Ud over geografisk opdeling har kommunen også taget hensyn til transportmuligheder og afstande for at optimere kørselsruterne.
- Vi har brugt geodata og vores digitale løsninger til at designe teams, der fungerer i praksis. Vores faglige ledere har meldt tilbage, at de ikke kunne forestille sig at løse denne opgave uden digital understøttelse, siger han.
Afprøvet i pilotprojekt
Kommunen har allerede kørt et pilotprojekt med et fast team, Team Humlebakken, hvor sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere samt terapeuter og visiterende medarbejdere fra myndighedsområdet samarbejder.
Det viser positive resultater, herunder at 85 pct. af borgerne i høj eller meget høj grad er tilfredse med den hjælp, de modtager, og at 92 pct. oplever medarbejderne som trygge, venlige og kompetente.
Også for medarbejderne er der positive resultater. Her er det 97 pct., der oplever, at det tværfaglige samarbejde skaber merværdi i deres daglige arbejde, og at 93 pct. vil anbefale andre at arbejde i faste tværfaglige teams.
Niels Rygaard understreger, at det er en stor omstilling for medarbejderne, men at kommunen har investeret tilsvarende i forberedelse og support.
Køres som "big bang"
- Vi har kørt et langt forberedelsesforløb, ansat udviklingsfolk til at understøtte processen og sat en omfattende supportindsats i gang i dagene op til lanceringen, siger han og tilføjer, at hele 1.300 medarbejdere vil indgå i de nye faste teams fra 1. april.
- Vi kører det som et big bang, hvor alle medarbejderne inden for syge- og hjemmeplejen samles i de her faste teams fra 1. april. Det kommer til at kræve rigtig meget.
Datamigreringen fandt sted natten mellem den 28. og 29. marts, hvor borgernes ydelser blev overført til de nye distrikter i kommunens elektroniske omsorgsjournal (EOJ). For at sikre den bedst mulige overgang vil straksoprettelse gøre det muligt for medarbejderne at tilgå og arbejde i EOJ fra dag ét.
Niels Rygaard melder også, at der derfor kommer til at være udvidet tilgængelighed til kommunens it-medarbejdere fra 1. april og resten af uge 14. Derudover vil der inden længe blive gjort status på, hvordan “the big bang” er landet:
- Vi kommer til at evaluere på det her løbende. Det er en stor organisationsændring, der tager tid at indkøre, men vi tror på, at det skaber værdi for både medarbejdere og borgere, siger han.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.