DK Nyt
DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
København finder snyd med Intervares betaling af chauffører
I København leverer Nemlig.com's datterselskab Intervare til 2.100 borgere, der er visiteret til varelevering.
Foto: Christian Lindgren, Ritzau Scanpix

København finder snyd med Intervares betaling af chauffører

Københavnsk undersøgelse har afdækket underbetaling af seks chauffører for 419.000 kr. i løbet af årets tre første måneder og kræver pengene efterbetalt.

KØBENHAVN: Selskabet Intervare A/S har på tre måneder underbetalt seks chauffører med 419.000 kr. Det har Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping afdækket, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Sagen kommer i kølvandet på afsløringer af problematiske arbejdsforhold hos onlinesupermarkedet Nemlig.com, der er ejet af Intervare A/S. Intervare A/S leverer varer til ældre, handicappede og andre københavnere, der ikke kan klare de daglige indkøb. Københavns Kommune kræver nu, at selskabet efterbetaler chaufførerne den manglende løn.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at man løndumper og udnytter mennesker, der hver dag knokler med at levere varer til vores mest udsatte borgere og for at forsørge deres egne familier. Det vil vi ikke finde os i her i København, siger overborgmester Lars Weiss (S).

Kommuner har ventet på undersøgelsen

Kommunens kontrol viser, at seks chauffører, der fast betjener kommunen, er blevet underbetalt for i gennemsnit 23.300 kr. om måneden i kontrolperioden, som dækker januar, februar og marts i år. Ifølge undersøgelsen, har chaufførerne ikke holdt én eneste feriedag i 2020 eller 2021.

Kontrollen vil nu blive udvidet til at omfatte alle chauffører, der har leveret varer i hele den periode, man har haft kontrakt med selskabet. Kommunen har ikke det fulde overblik over, hvor mange chauffører det drejer sig om. Men man har cirka 2.100 borgere, der er visiterede til at få bragt varer ud under ordningen.

Derudover har der ifølge kommunen ikke været tegnet den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, ligesom halvdelen af bilerne har kørt uden godkendelse og registrering hos Fødevarestyrelsen.

40 kommuner har aftaler med Intervare, og flere har tidligere meldt ud, at de ville undersøge virksomhedens arbejdsforhold, og flere har været klar til at droppe aftaler med leverandøren. I Hillerød, Egedal, Lejre, Ballerup, Roskilde, Fredensborg og Fredericia kommuner har venter på den københavnske undersøgelse, inden de har villet gå videre med sagen.

Afviser kritiken

Administrerende direktør i Intervare A/S Stefan Plenge afviser beskyldningerne. Han siger i en skriftlig kommentar, at chaufførerne ikke er ansat hos Intervare A/S, men selvstændige vognmænd, der kører for selskabet.

- De selvstændige vognmænd, der kører for Intervare, har egne cvr-numre og er at betragte som selvstændige erhvervsdrivende, siger direktøren.

Også brancheorganisationen Dansk Erhverv er uenig i kommunens vurdering.

- Vi vil nu gå i dialog med Københavns Kommune om sagen, siger viceadministrerende direktør Laurits Rønn fra Dansk Erhverv i en kommentar.

Ritzau / mh