
En ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder viser, at det ikke kun er de hjemløse, der har svært ved at orientere sig i de mange planer på social- og beskæftigelsesområdet - kommunerne selv har næsten lige så svært ved det som de hjemløse.
Uklarheden og forvirringen besværliggør at give den hjemløse en samlet og veludført indsats. I september viste tal fra VIVE's hjemløsetælling, at kun et mindretal på 30 pct. af de hjemløse havde en kommunal handleplan, og Institut for Menneskerettigheders undersøgelse peger netop på, at handleplanerne er en altafgørende faktor for at hjælpe de hjemløse på rette vej.
Forvirringen skyldes flere ting, men undersøgelsen peger især på, at der i kommunerne er helt forskellige opfattelser af, hvordan man bl.a. udarbejder handleplaner og hvad den overhovedet bruges til.
Kommunerne er forpligtet til at tilbyde en social handleplan til den hjemløse, og formålet er at lave et officielt dokument, der skal målrette indsatsen med at løse de problemer, den hjemløse har.
Planerne skal samles i én
Dog er der ikke nogen lovgivningsmæssige krav til selve udformingen af handleplanerne, men kun opfordringer. Derfor fastlægger kommunerne i vidt omfang selv formen og definerer derfor forskelligt, hvad en handleplan er, og hvad den bruges til.
En af forskerne bag undersøgelsen peger på, at forvirringen omkring indsatsen til de hjemløse, er årsagen til, at der er flere forskellige handleplaner på flere forskellige niveauer i social- og beskæftigelsesområdet i stedet for én samlet koordineret handleplan til den hjemløse.
- Der findes mange niveauer på social- og beskæftigelsesområdet, og hvis det ikke lykkes at få alle forvaltninger til at støtte op om den sociale handleplan som det koordinerende styringsredskab, ender den med bare at blive én ud af mange planer, fortæller Emil Kiørboe, specialkonsulent, cand.jur. og en af forskerne bag undersøgelsen og fortsætter:
- Der er behov for en klar ansvarplacering af koordinationsansvaret for indsatsen hos én eller få sagsbehandlere. De skal derved fungere som en form for kontaktperson for den hjemløse i kommunen.
Sagsbehandleren skal altså have det primære ansvar for udarbejdelsen af én samlet handleplan for den hjemløse og samtidig stå for koordination med forvaltninger og øvrige aktører. Ifølge Emil Kiørboe og undersøgelsens forskere vil man derved undgå forvirringen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.