
En samlet handlingsplan fra regeringen beskriver udfordringer og årsager, der knytter sig til langvarig bekymrende fravær fra folkeskolen, og peger med i alt 22 initiativer på mulige løsninger, oplyser Børne- og Undervisningsministeriet.
I skoleåret 2023-2024 havde ca. 25.000 elever et årligt fravær svarende til 40 skoledage eller mere, og det er en markant stigning, lyder det fra ministeriet.
- Rigtig mange danskere har set udsendelserne på DR om børn, som har ufrivilligt fravær fra skolen i lange perioder. Det slider hårdt på en familie. Vi har allerede igangsat en række tiltag som skal forebygge fravær og hjælpe eleverne tilbage i skole, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
De løsninger, ministeren og regeringen peger på, er sat i værk på tværs af undervisnings-, social- og sundhedsomådet.
- Men det er min vurdering, at der er behov for mere. Snart starter vi derfor forhandlinger om blandt andet specialundervisning og reglerne for sygefravær, tilføjer Mattias Tesfaye.
Den nationale handlingsplan inddrager i en første del organisationer, forskere og eksperter. Den anden del kommer i 2026, når Vives (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær er afsluttet.
Anbefalinger fra ekspertgruppe
Børne- og undervisningsministeren vil derudover indkalde folkeskolens forligskreds til forhandlinger på baggrund af de anbefalinger, som den lovforberedende ekspertgruppe for regler for inklusion og specialundervisning kom med i juni. Gruppen foreslår bl.a. en model for en styrket indsats mod bekymrende fravær med fire punkter:
- nye forpligtelser for skolelederen, når elever er fraværende, fx i form af tidlig kontakt til forældrene og øget fokus på skoletilknytning
- at der indføres krav om en pædagogisk-didaktisk handlingsplan, fx når en elev trækker sig fra fællesskabet
- at den kommunale pædagogiske psykologiske rådgivning (PPR) forpligtes på at bidrage til at understøtte det pædagogiske personale i arbejdet med at sikre gode og inkluderende læringsfællesskaber
- ved 15 dages fravær i et kvartal etableres fraværsundervisning, der bl.a. skal understøtte elevens skoletilknytning.
De nye initiativer
De 22 initiativer i planen, som regeringen har sat igang på tværs af social- sundheds- og undervisningsområdet, skal direkte eller indirekte komme elever med langvarigt bekymrende fravær til gode. Se hele handlingsplanen her.
Med en stribe underpunkter fordeler de 22 punkter sig på fem områder:
- Understøttende lovgivning
- Mere forebyggelse og tidlig opsporing
- Øget viden og tydeligt sprog for langvarigt fravær og trivsel blandt børn og unge
- Behov for styrket almenområde
- Styrket samarbejde om fravær mellem skole og hjem og på tværs af kommunen
Oversigt over regeringens initiativer mod langvarigt bekymrende fravær
Understøttende lovgivning
1. Anbefalinger til regelændringer vedrørende inklusion og specialundervisning i folkeskolen fra ekspertgruppe
2. Præcisering af regler med henblik på at støtte kan gives til hele klassen
3. Sammenhængende patientrettigheder i børne- og ungdomspsykiatrien
Mere forebyggelse og tidlig opsporing
4. Kommunalt tilbud om lettilgængeligt behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel og symptomer på psykisk lidelse
5. Bedre hjælp til mennesker med ADHD og autisme
Øget viden og tydeligt sprog for langvarigt fravær og trivsel blandt børn og unge
6. Undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær
7. Forsøg med online-undervisning for at hjælpe børn med langvarigt bekymrende fravær tilbage i skolen
8. Mere viden om konsekvenserne ved det stigende antal diagnoser på børne- og ungeområdet
9. Et nyt sprog for trivsel og mental sundhed
Behov for et styrket almenområde
10. Flere ansatte i daginstitutioner
11. Bedre mulighed for udsat skolestart
12. Sænkelse af klasseloft i indskolingen
13. Frihed til kortere skoledage og indførelse af en ny ”timebank” i folkeskoler
14. Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever
15. Styrket indsats for de mest udfordrede elever i dansk og matematik
16. Den pædagogiske klasseplan
17. Kompetenceudvikling i specialpædagogik, klasseledelse mv.
18. Flere pædagogiske kompetencer tæt på eleverne
19. Ny psykologfaglig professionsmasteruddannelse for lærere og pædagoger
Styrket samarbejde om fravær mellem skole og hjem og på tværs af kommunen
20. Kommuner kan samarbejde med Den Sociale Investeringsfond (DSI)
21. Model for samarbejde og indsatser til børn og unge med langvarigt skolefravær
22. Partnerskab om udsatte børn og unges skolegang og læring
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
cwa
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.