
Som en del af indsatsen "On" lanceres der tirsdag en ny platform med forskellige indsatser, der ruster både forældre og fagpersoner med viden og værktøjer til at støtte børn og unge mellem fem og 25 år i forbindelse med deres skærmbrug og trivsel.
Hovedformålet med indsatsen er at styrke børn og unges evne til at begå sig online.
Indsatsen er blevet til gennem et samarbejde mellem Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge samt Center for Digital Pædagogik, og den er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.
"On" er den hidtil bredeste indsats for at styrke digital dannelse og trivsel hos børn og unge i Danmark - og der er i høj grad brug for den ifølge Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen:
- Børn og unges trivsel og tryghed online er udfordret. Der er brug for at ruste dem langt bedre til at begå sig i en hverdag, der i høj grad udspiller sig digitalt. Med On vil vi give børn, unge og deres voksne viden og værktøjer til at starte den vigtige samtale om skærmbrug og trivsel. Og den skal foregå både i skolen, fritiden og hjemmet. En tryg digital fremtid for alle børn og unge i Danmark er målet for os, der står sammen om indsatsen, siger hun.
Digitale frontløbere
Et af de tiltag, der lanceres tirsdag, er programmet "Ung til yngre" til grundskolen. Her bliver de ældre elever fra 6. - 8. klasse udlært som såkaldte digitale frontløbere, der skal formidle viden om et digitalt liv - herunder algoritmer og influenceres skjulte markedsføring - til de yngre elever.
"On" giver desuden adgang til flere end 130 gratis og kvalitetssikrede materialer til grundskolens almene område, specialområdet og ungdomsuddannelser. Og som en del af den nye indsats får familier og fritidsklubber i hele landet også gratis værktøjer, som kan hjælpe til snakke om digital dannelse. Fx lanceres et nyt dialogspil til hjemmet, der gør det lettere og sjovere at tale om skærmbrug i familien.
Indsatsen løber indtil sommeren 2026 og kan ifølge børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) spille en vigtig rolle:
- Børn skal lære at bruge teknologien – ikke omvendt. Derfor kommer teknologiforståelse også til at fylde mere i skolen. Digital dannelse handler blandt andet om gode vaner - både derhjemme, i fritidsklubben og ikke mindst i skoletiden. Og her kan indsatsen On spille en vigtig rolle, siger han.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.