ODDER: Odder Kommune har gennem det seneste års tid været i gang med at gentænke styringen på det specialiserede socialområde. Noget af det nye, man har etableret, er et rådgivningsteam, der sætter udfører og myndighed sammen i et team omkring borgeren.
- Tidligere var det sådan, at borgeren kom ind på rådhuset til en sagsbehandler, der lavede en udredning, hvorefter man tog fat i udfører. Nu har vi valgt at sige, at vi sætter udfører og myndighed sammen allerede i det første møde. Samtidig har vi valgt, at mødet skal holdes udenfor rådhuset i et af vores netværkstilbud, siger Britta Kempel, der er chef for Social- og Borgerservice i Odder Kommune.
Hun er én af de bærende drivkræfter i omlægningen – en proces, der både betyder et opgør med BUM-modellen, en ny visitationspraksis, en ny budgetmodel og et nyt koncept for dokumentation og opfølgning.
Målet er, at borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne skal have langt mere fleksible og individuelle tilbud, og at grænserne mellem dem, der bevilliger en ydelse typisk myndighedspersonen og dem, der sikrer, at ydelsen føres ud i livet, udfører eller vejleder, udviskes.
Én indgang
Det sikres blandt andet ved, at det første møde med borgeren skal foregå udenfor rådhuset. De fleste møder foregår i Vores Netværk, der er et netværkstilbud i Odder Kommune. Det er åbent for alle og kræver ikke visitation.
For Britta Kempel, Social- og Borgerservicechef, er det afgørende, at der er én indgang til kommunen. Samtidig er målet at skabe nye fleksible tilbud til bl.a. udsatte unge og sætte tidligere ind med relevante tilbud.
- Derfor forsøger vi at signalere til alle både borgere og samarbejdspartnere som læger og jobcenter: Kom ned og snak med os. Så kan vi rådgive jer, siger hun.
Hvor sagsbehandlingstiden tidligere var op til tre måneder, fordi myndighedsrådgiver skulle indhente lægeerklæringer og sagsakter fra andre kommuner, går der sjældent mere end et par uger, fra en borger henvender sig, og til det nye rådgivningsteam har det første møde med borgeren.
Fra pakker til effektmål
I Odder Kommune har man sammen med den nye visitationsmodel også valgt at omlægge budgetmodellen, så udfører ikke er bundet af den bevilling eller pakke, der kommer fra myndighed. De kan nu selv prioritere indsatsen ud fra borgerens mål. Det giver større frihed, men også større ansvar, fastslår Henriette Bomholt, der arbejder som ergoterapeut i Vejledning og Mestring.
- De aktivitetsbaserede mål er kommet mere i centrum. Det er ikke sådan, at vi har en fastlagt tid hver uge. Vi har den tid, vi tænker, at vi skal bruge til at nå borgerens mål. Det kan være én gang om måneden. Det kan være to gange om ugen. Lige nu øver vi os i at være fleksible. Det er helt vildt svært at prioritere, også fordi borgeren har forventninger til, hvilken hjælp de skal have, siger hun.
For Henriette Bomholt, der fortrinsvis arbejder med voksne med en senhjerneskade, har forandringen i hendes optik gjort, at myndighed, udfører og borger er blevet ligestillet, hvor der tidligere var et hierarki med myndighed øverst.
- Vi er alle sammen eksperter, og vi tvinges til at blive meget skarpere på, hvad det er for en faglighed, vi byder ind med, og hvad vi sammen kan forandre. Her er det en fordel, at det er nyt for alle. Så er det også nemmere at være åben om, hvad der er svært, siger hun.
Også dokumentationspraksis er i gang med at blive lavet om, og efter planen skal Odder Kommune gå fra projekt til drift i oktober. En række læringsmøder skal inden da klæde medarbejdere og ledere helt på til overgangen bl.a. i forhold til at dokumentere, at man når sine målbare mål.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.