Det skal have mærkbare og synlige konsekvenser, hvis ledige i kontanthjælpssystemet siger nej til et jobtilbud eller ikke møder op til fx et aktiveringstilbud.
Samtidigt får kommunerne nu pligt til at politianmelde borgere, som opholder sig længere tid i udlandet og uberettiget modtager hjælp, ligesom kommunerne fremover får mulighed for at videregive basisoplysninger om borgere i fremsendte kontrolsager, så kommunerne ikke manuelt selv skal indhente dem.
Det er en del af det udspil, Regeringen i dag præsenterer med 20 initiativer, der forenkler og skærper sanktionsreglerne og styrker kontrollen med offentlige ydelser.
- Vi har det grundprincip i Danmark, at vi hjælper folk, der står uden arbejde og i en periode ikke kan forsørge sig selv. Men vi kræver, at de til gengæld står til rådighed for det danske arbejdsmarked. Derfor vil regeringen gøre det enklere for kommunerne at sanktionere, når en borger ikke står til rådighed, og skabe et sanktionssystem, der er mere konsekvent. Siger man nej til et jobtilbud, eller møder man simpelthen ikke op til et aktiveringstilbud eller en samtale med kommunen, så skal der hurtigt og konsekvent falde en sanktion, siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).
Ud af de i alt 20 initiativer, sætter 12 af dem ind på sanktionsområdet. De resterende otte forslag skal skabe mere kontrol med udbetaling af offentlige forsørgelsesydelser.
Regeringen lægger op til at give Udbetaling Danmark – der administrerer udbetalingen af flere sociale ydelser – bedre mulighed for at tjekke oplysninger om blandt andet kontanthjælpsmodtagere. Det gælder fx oplysninger om, hvorvidt en person reelt har haft bopæl på en given adresse, og på den måde bedre forhindre socialt bedrageri.
Ifølge Beskæftigelsesministeriet bliver cirka 16 pct. af borgerne på kontanthjælp og uddannelseshjælp årligt mødt af en eller flere sanktioner.
I dag går der i gennemsnit 34 dage, før en forseelse fører til sanktion. Også det vil regeringen ændre på, så sanktioner for fremtiden skal kunne gives hurtigere.
- Snyd med offentlige ydelser er med til at underminimere det danske velfærdssamfund. Derfor skal indsatsen mod snyd og fejludbetalinger være langt mere effektiv, så der bliver sat en stopper for både udbetalingsfejl og personer, som misbruger systemet og snyder sig til ydelser, siger Troels Lund Poulsen.
Regeringens udspil bygger blandt andet på input fra KL.
Regeringens forslag på sanktionsområdet er:
- Skærpet sanktion for uberettiget modtagelse af hjælp i udlandet og sort arbejde
- Sanktion ved manglende underskrivelse af medborgerskabserklæring
- De 74 beregnede dagssatser erstattes af 4 faste satser
- Rimelige grunde skal tænkes ind ved anvisning af tilbud
- Krav om aftale om jobsøgning og frist for at joblogge
- Skærpet rådighedssanktion (hjælp udbetales alene ved fremmøde) forenkles og udvides
- Sanktioner skal ikke kompenseres via boligstøtten
- Kortere vej fra forseelse til sanktion – mulighed for agterskrivelse
- Vejledningsindsatsen forenkles i forhold til omfang og indhold
- Præcisering af regler om udvidet partshøring af aktivitetsparate
- Udvidelse af mulighed for månedsvis opgørelse af sanktioner
- Nedsættelse af arbejdsgruppe med KL om it-understøttelse
Regeringens forslag på kontrolområdet er:
- Kommunerne får pligt til at politianmelde borgere, som opholder sig længere tid i udlandet og uberettiget modtager hjælp
- Tilsyn i lufthavne med at borgere ikke uberettiget har modtaget ydelser under udlandsophold
- Bedre muligheder for kontrol med bopæl og samleverstatus via nye registre
- Registersamkøringer anvendes til at understøtte vejledende og forebyggende indsatser
- Mulighed for at videregive basisoplysninger om borgere i fremsendte kontrol-sager, så kommunerne ikke manuelt selv skal indhente dem
- Benchmark af kommunernes brug af fremsendte kontrolsager
- Registersamkøring til sikring af at indsatte ikke fejlagtigt får udbetalt ydelser
- Mulighed for at Ankestyrelsen kan undersøge sagsbehandlingen på Udbetaling Danmarks sagsområder
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.