Der er ifølge en BUPL undersøgelse store kommunale forskelle mellem pædagogernes oplevelse af normeringerne i kommunale og selvejende daginstitutioner. Seks ud af ti pædagoger fortæller, at de sjældent eller aldrig oplever at have en normering, der svarer til minimumsnormeringerne.
Undersøgelsen indebærer besvarelser fra 13.173 pædagoger og ledere i landets daginstitutioner.
- Alle kommuner skal være i mål med at leve op til minimumsnormeringerne nu, siger BUPL-formand Elisa Rimpler med henvisning til, at loven om minimumsnormeringer fra sidste år forpligtede kommunerne til at have en gennemsnitlig normering i hele kommunen på én medarbejder til tre vuggestuebørn og én medarbejder til seks børnehavebørn.
Men kigger man på, hvor ofte normeringen i dagligdagen er god, er der stor variation mellem kommunerne.
I den ene ende ligger Faxe, Holstebro og Greve med hhv. 83 pct., 81 pct. og 80 pct., der svarer, at de sjældent eller aldrig oplever 1:3 eller 1:6 i hverdagen. Det betyder, at omkring otte ud af ti medarbejdere i de nævnte kommuner sjældent eller aldrig oplever at have denne bemanding.
Lemvig, Morsø og Odsherred placerer sig som de kommuner, hvor pædagogerne i mindre grad oplever problemer med normeringerne. Her er det hhv. 25 pct., 30 pct. og 32 pct., der fortæller, at de sjældent eller aldrig oplever bemanding på 1:3 eller 1:6 i hverdagen.
To ud af tre står alene med børnene
Udover at belyse den generelle oplevelse blandt landets pædagoger tegner undersøgelsen også et billede af, hvordan det ser ud en helt almindelig dag i januar og februar. Her viste undersøgelsen nemlig, at to ud af tre pædagoger stod alene med den samlede børneflok, sidst de var på arbejde.
Gennemsnitligt stod de alene med 16 børnehavebørn og 9 vuggestuebørn. Det svarer til præcist det tredobbelte af minimumsnormeringerne for vuggestuerne og lidt under de tredobbelte for børnehaverne.
- Når man som pædagog står alene med 16 børnehavebørn eller 9 vuggestuebørn, er der ikke tid til meget andet end at opfylde børnenes helt grundlæggende behov. Ofte lidt på samlebånd. Man afvikler måltider, hjælper med toiletbesøg, hjælper i overtøjet, sætter plaster på og løser konflikter. Men det gode pædagogiske arbejde, hvor man i mindre grupper kan understøtte børns trivsel og udvikling, forsvinder helt ud af ligningen, siger Elisa Rimpler.
Værst stod det til i Vallensbæk, hvor pædagogerne i gennemsnit stod alene med 23 børnehavebørn. Det er omkring det firedobbelte af minimumsnormeringen. I vuggestuerne oplevede pædagogerne i Brønderslev at stå alene med 13 vuggestuebørn i gennemsnit, hvilket også svarer til en firedobling.
Elisa Rimpler peger på flere steder, hvor kommunerne bør sætte ind:
- Mange pædagoger er den eneste faste pædagog på sin stue, og i hver tiende institution er der en eller flere stuer helt uden en fast pædagog tilknyttet. Kvaliteten lider i den grad under det massive underskud af faglighed i vores daginstitutioner, og derfor er der også brug for, at kommunerne gør langt mere for at tiltrække og fastholde de uddannede pædagoger og samtidig give erfarne medhjælpere muligheden for at tage en pædagoguddannelse via merit.
JN
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.