dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Seks kommuner sammen om ny teknologi i hjemmeplejen
I en såkaldt skaleringsproces går seks kommunerne nu i fælles dialog med markedet for at få udviklet nødvendige nye løsninger til fx en central responscentral på nødopkald. (Arkivfoto)
Foto: Center for Offentlig-Privat Innovation

Seks kommuner sammen om ny teknologi i hjemmeplejen

Ny teknologi og samarbejde kan fx føre til en fælles respons på nødkald i hjemmeplejen. Og samarbejde og fælles indkøb af nye løsninger kan dermed blive en motor for innovation, mener kommuner og samarbejdspartnere.

Et samarbejde mellem seks kommuner, "Sammen om ny teknologi og centraliseret respons", skal frigive tid blandt medarbejdere i hjemmeplejen og øge borgernes tryghed i eget hjem, oplyser Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI).

De seks involverede kommuner er Tønder, Ærø, Ringkøbing-Skjern, Favrskov, Vesthimmerlands og Aabenraa kommuner.

Sidstnævnte Aabenra har siden marts været med i et samarbejde med centret og Danish Life Science Cluster, der er en national klynge, der skaber netværk. Og nu tilslutter de fem øvrige kommuner sig så samarbejdet og den såkaldte skaleringsproces, der skal frigive ressourcer i hjemmeplejen.

Tilpasning og teknologi

Skalering vil sige tilpasning, og det handler her om at tilpasse opgaver og medarbejdere ved hjælp af nye løsninger, ny organisering af opgaver, brug af teknologi og centralisering af reponsfunktioner. I marts tog Aabenraa Kommune intitiativ til at finde nye løsninger gennem en ny metode: en skaleringsproces.

I en skaleringsproces går flere offentlige organisationer sammen om en fælles udfordring, så det bliver mere attraktivt for markedet at udvikle nye løsninger. På den måde bliver de offentlige indkøb en motor for innovation. Med Center for Offentlig-Privat Innovation, fremhæves det i samarbejdsaftalen, hvor Danish Life Science Cluster vil bidrage med netværk og faglig ekspertise.

Det fremhæves i aftalen også, at det i fællesskab med flere kommuner er afgørende at finde nye måder at varetage nødkald, planlagte opkald og natlige tilsyn på, så potentialet i ny teknologi og organisering udnyttes.

Bedre nødkalds-respons

I 2022 modtog Aabenraa Kommune 24.920 nødkald, hvoraf op mod halvdelen viste sig at være enten en fejl, eller at kunne være besvaret fra en reponscentral.

Med samarbejdet vil de seks kommuner gå i fælles dialog med markedet og få udviklet nye løsninger. Og fx fra Ringkøbing-Skjern Kommune lyder det fra formanden for Social- og sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard (K).

- Det er afgørende, at vores ældre borgere kan være trygge i deres hjem - det kan et nødkald i dén grad være med til at sikre. Nogen bruger nødkaldet, hvis de føler sig ensomme, og det er ikke optimalt. Derfor er vi interesserede i at se, hvilke andre løsninger der også findes. Vi har brug for løsninger, der kan supplere det nødkald, vi har i dag, og som samtidig kan sikre, at nødkaldet bliver brugt til akutte opkald, som det er beregnet til, siger han.

Læs mere om "Sammen om ny teknologi og centraliseret respons" her.

cwa

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.