VEJEN: Det kan komme som et chok for de folkeskoleelever, der i 8. klasse får at vide, at de ikke vurderes klar til at tage en ungdomsuddannelse. Og flere elever er faktisk i tvivl om, hvilken vurdering de har fået, viser ny undersøgelse. Det har fået Vejen Kommune til at udvikle en smiley-ordning, der gør det muligt for eleverne selv at komme med deres bud på, hvor godt de klarer sig. Det skriver DR Syd.
Undersøgelsen fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, hvor 5.397 8.klasses elever har deltaget, viser, at 28 pct. er vurderet ikke-parate.
Det er nødvendigt, at man inddrager eleverne, mener Bendix Christensen, der er leder af Ungdommens Uddannelsesvejledning UU i Vejen.
- Tidligere har vi oplevet, at det kom som en overraskelse for mange elever, når de fik vurderingen. Det brød vi os ikke om. Derfor gik vi i tænkeboks, og spurgte os selv, hvordan vi bedre får eleverne inddraget, siger han til DR Syd.
Vurdere sig selv
Smiley-systemet fungerer på den måde, at eleverne får udleveret et skema, hvor de skal vurdere sig selv ud fra otte kompetencer, som er dem, der tilsammen afgør, om de vurderes klar til videre uddannelse.
Det er for eksempel ansvarlighed og selvstændighed.
Eleverne kan udfylde skemaerne derhjemme sammen med forældrene. Samtidig udfylder elevens lærere det samme skema.
Bagefter kan både elev, forældre og lærere sammenligne skemaer og snakke dem igennem til en skole-hjem-samtale.
Gør det overskueligt
Sammen kan de også aftale, hvor der skal sættes ind for, at eleven kan blive klar til en ungdomsuddannelse, inden de er færdige med 9. klasse.
- Ordningen gør det overskueligt for eleverne, hvad det konkret er, de bliver vurderet på, og vi kan sammen lave en plan for, hvordan de kan forbedre sig, siger Bendix Christensen og fortsætter:
- Hvis det bare er en dom, der falder, som de ikke forstår baggrunden for, så giver de op.
Alle elever i 8. klasse skal have en vurdering af, om de vurderes klar til at kunne starte på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Vurderingsprocessen indledes i 8. klasse, hvor skolen skal vurdere elevens faglige, personlige og sociale forudsætninger for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Når en elev vurderes ikke-uddannelsesparat, skal der iværksættes en målrettet indsats, hvor elev, skole, forældre og UU i samarbejde arbejder hen mod, at eleven bliver uddannelsesparat i 9. eller 10. klasse.
sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.