Danske kommuner trækker sager i langdrag og tilbyder en hjælp, som ligger langt fra den, som fagpersoner anbefaler.
På en lang række områder sejler det, når det kommer til den hjælp og støtte, som mennesker med handicap oplever at modtage fra kommunen. Det mener Danske Handicaporganisationer.
- Vi har en oplevelse hos borgerne af, at det her er et kæmpestort problem. Borgerne siger, at de mister tilliden til systemet, siger formand for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen, til TV 2 Kosmopol.
Tirsdag offentliggør Danske Handicaporganisationer en ny stor undersøgelse, som er lavet i samarbejde med de i alt 36 medlemsorganisationer, som tilsammen repræsenterer cirka 400.000 mennesker med handicap i Danmark.
Baggrunden for undersøgelsen er at få mere viden om, hvordan borgere med handicap eller langvarig sygdom oplever den hjælp, de modtager fra kommunen.
Over halvdelen af de adspurgte har oplevet, at kommunen har sagt nej til den hjælp, en fagperson mente, de havde brug for – eller kun givet en del af den.
Hver tredje oplever, at deres støtte er blevet dårligere de seneste fem år.
Mere end 40 pct. vurderer, at økonomien trumfede fagligheden i beslutningen om deres støtte.
Thorkild Olesen, der vil nok være nogen, der kigger på den undersøgelse, I har lavet, og siger, at det måske er lidt nemt, og måske også naturligt, at man svarer, at man ikke får tilstrækkeligt med hjælp fra kommunen. Hvad tænker du om det?
- Kommunerne laver jo også undersøgelser, som siger, at borgerne får den rigtige hjælp, og at de er rigtig gode til at give den rigtige hjælp, og at der er rigtig mange borgere, som er tilfredse med den hjælp, de får, siger Thorkild Olesen, som peger på, at der år efter år er fejl i op mod 40 pct. af de sager, som ender i Ankestyrelsen.
Det betyder ofte fornyet sagsbehandling hos kommunerne og dermed endnu længere ventetid for borgeren.
- Vi kan jo ikke bevise, at kommunerne gør det bevidst. Men vi kan konstatere, at der er nogle sager, som varer i månedsvis og årevis, og som ikke behøvede at vare så lang tid. Og i den mellemliggende tid sparer kommunen penge, siger Thorkild Olesen til TV 2 Kosmopol.
KL har ikke ønsket at stille op til interview, men i en skriftlig kommentar forsikrer de, at de tager borgernes oplevelser alvorligt.
"Vi arbejder hele tiden på at imødekomme vores borgeres behov bedst og hurtigt muligt. Derfor tager vi det selvfølgelig også alvorligt, at nogle borgere oplever at vente for længe eller ikke få den tilstrækkelige hjælp. Og vi går også meget gerne i dialog med DH om undersøgelsens resultater," siger formand for KL's Socialudvalg, Ulrik Wilbek (V), til TV 2 Kosmopol.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.