Med folkeskolereformen fra 2014 fik alle elever adgang til lektiehjælp og faglig fordybelse i skoletiden. Alligevel oplever cirka hver tiende af de ældre elever i folkeskolerne, at det er svært at få hjælp til lektierne - både derhjemme og i skolen. Det viser tal fra en ny analyse, som VIVE har udarbejdet for Undervisningsministeriet.
Lektiehjælpen blev obligatorisk at deltage i fra skoleåret 2015-2016 og frem. I alt oplever 65 pct. af eleverne, at de altid kan få hjælp af en voksen i lektiehjælpen, hvis de har brug for det. Dog oplever fortsat 13 pct. af eleverne, at der ikke altid er en voksen, der kan hjælpe, hvis de har brug for det.
I 2017 oplevede 11 pct. af eleverne fra mellemtrinet og udskolingen, at de kun i mindre grad eller slet ikke kunne få hjælp af de voksne i skoletiden. Der er også elever, som hverken oplever at kunne få hjælp til lektierne af voksne i skolens lektiehjælp eller af forældrene derhjemme.
Kræver særlig opmærksomhed
Spørgeskemabesvarelserne i analysen viser, at de elever, som i mindre grad kan få hjælp til lektierne hjemmefra, er karakteriseret ved, at de har lavere faglig selvtillid, de oplever i mindre grad, at deres lærer har høje forventninger til deres faglige præstationer, og de har i mindre grad oplevelsen af at have gode relationer til lærerne.
'Elever, som oplever ikke at kunne få hjælp hverken hos egne forældre eller af kvalificerede voksne i skolen, må derfor betragtes som en gruppe, der bør være en særlig opmærksomhed omkring. Ligeledes er der en gruppe af elever, som flere gange om ugen ikke får lavet de lektier, som lærerne har tiltænkt', lyder det i analysen.
Ifølge undersøgelsen fremhæver det en gruppe, hvis behov ikke umiddelbart bliver mødt i den udformning, som lektiehjælpen egentlig var tiltænkt.
'Hvad enten det kræver særlige indsatser målrettet disse elevgrupper eller en omorganisering af den måde, lektiehjælpen er organiseret på, kan vi imidlertid ikke svare på med disse analyser. Vi kan blot konstatere, at der fortsat er en gruppe af elever, der kræver en særlig opmærksomhed', lyder det i analysen.
Læs eller download analysen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.