Det er ikke tilstrækkeligt at informere ledige om deres rådighedsforpligtelse på fællesmøder. Det slår Ankestyrelsen fast i en ny principafgørelse.
På den baggrund fastslår Ankestyrelsen, at to kommuner ikke havde ret til at trække borgere i ydelser på grund af deres manglende opfyldelse af rådighedsforpligtelsen.
Rådighedsforpligtelsen dækker blandt andet over, at ledige har pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktivt jobsøgende.
Tilsvarende har kommunen pligt til at sikre, at den enkelte borger har forstået alle sine rettigheder og pligter af hensyn til dennes retssikkerhed. Det gælder af de vejledningsregler, der er indført i aktivloven pr. 1. januar 2020.
Sanktion kræver korrekt vejledning
Kommunens adgang til at sanktionere er betinget af, at vejledningen er drøftet og gennemgået på en måde, der tager hensyn til den pågældendes situation og forudsætninger. Det er ikke muligt alene ved gruppevejledning.
I den ene af de to sager, Ankestyrelsen har behandlet, udeblev en borger fra en samtale med jobcentret, hvorefter kommunen traf afgørelse om fradrag i borgerens selvforsørgelses- og hjemrejseydelse.
I den anden sag har en borger i strid med aftalen med jobcentret undladt at registrere sine jobsøgningsaktiviteter, hvilket har foranlediget kommunen til at nedsætte borgerens kontanthjælp i to efterfølgende måneder med tre gange sanktionssatsen svarende til 1.800 kr.
Da vejledningen i begge tilfælde var foregået på fællesmøder, vurderer Ankestyrelsen, at borgerne ikke er vejledt korrekt, og at kommunerne dermed ikke kan trække i borgernes ydelser.
Efter reglerne skal vejledning om rådighedsforpligtelsen gennemgås og gøres tilgængelig for borgeren hvert halve år. Kommunen skal ved samme lejlighed sikre, at vejledningen udleveres skriftligt til personen, ligesom den umiddelbart herefter skal sendes til personen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.