Hvis en borger under 225 timers reglen har taget et ordinært job for at opfylde timekravet, og samtidig skal i arbejdsprøvning eller andet afklaringsforløb, har kommunen pligt til at indrette et afklarende tilbud på en måde, så det ordinære arbejde kan passes og borgeren først derefter bruger sin eventuelle resterende arbejdsevne i et tilbud.
Det fastslår Ankestyrelsen i en principafgørelse, der også siger, at hvis en kommune har vejledt mangelfuldt om dette, så risikerer den, at den ikke kan fjerne eller nedsætte kontanthjælpen hvis timekravet af den grund ikke er opfyldt.
Principafgørelsen er truffet på grundlag af en konkret sag, hvor en borger, der både var i afklaringsforløb og underlagt 225 timers kravet, af sin kommune var blevet frarådet at arbejde ud over praktikken. Om det siger Ankestyrelsen, at 'den fejlagtige vejledning kunne have haft betydning for sagen, da den kunne have afholdt hende fra at søge og få et arbejde, hvormed hun kunne opfylde arbejdskravet.'
Forløbet førte da også til, at kommunen nedsatte kontanthjælpen netop med henvisning til manglende opfyldelse af 225 timers kravet, men det omgør Ankestyrelsen og 'kritiserer at kommunen har begået fejl i sagsbehandlingen'.
Det spiller også ind, at kommunen efter eget udsagn ikke har været i stand til at vejlede borgerne om, hvordan hun generhverver retten til fuld kontanthjælp. Kommunen begrunder det med, at det ikke er et mål at lade borgere forblive på kontanthjælp, men da der er sendt varslingsbrev om 225 timers reglen, kan kommunen ifølge Ankestyrelsen ikke undslå sig for en at følge op på det, herunder med vejledning.
Læs afgørelsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.