Flere steder i landet slår kommuner børnehaver og vuggestuer sammen eller bygger store daginstitutioner. Men børns dagligdag er på mange måder bedre i de små end i de store institutioner, fastslår den første danske forskningsrapport, der har undersøgt, hvad daginstitutionens størrelse betyder for børns trivsel, læring og udvikling. Det skriver DR Nyheder.
Rapporten, der er udarbejdet på Institut for Pædagogik og Uddannelse under Aarhus Universitet og støttet med midler fra BUPL's forskningsfond, har en klar konklusion:
- Vi ikke kan anbefale, at der bygges for store institutioner til børn. Hermed mener vi institutioner over 100 børn, siger psykolog og lektor Grethe Kragh-Müller, der er medforfatter til rapporten.
I de små institutioner er der for eksempel mere kontakt og nærvær, og undersøgelsen viser, at børn i små institutioner sjældnere bliver uvenner med hinanden, der er færre drillerier, og de kan bedre lege uden at blive forstyrret, normeringerne er en smule dårligere i de store institutioner end i de små, og der er typisk 4-5 flere i en børnegruppe i en stor daginstitution.
rp
Læs hele rapporten her
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.