FREDENSBORG: I Fredensborg Kommune har man indført en såkaldt henvendelsessamtale, som skal afholdes, inden man søger kontanthjælp. I den samtale er der særligt fokus på, hvordan borgeren kan få et job fremfor kontanthjælp. Det oplyser kommunen.
Siden samtalerne blev indført medio 2017 og frem til årsskiftet, har 293 borgere booket tid til en henvendelsessamtale i jobcentret. Heraf mødte 45 borgere aldrig op, hvilket svarer til, at 16 pct. er 'vendt i døren' og ikke har søgt om kontanthjælp. Administrationen vurderer på den baggrund, at de nye samtaler har givet den forventede effekt, hvilket fremgår af den seneste status til Borgerservice-, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget.
Udover at samtalerne har et klart jobfokus, bruges de også til at informere om betingelserne for at opnå kontanthjælp, herunder formueforhold, aktivering mv.
sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.