
2019 har været tæt på konkursfrit for danske plejevirksomheder. Nye tal fra Danmarks Statistik viser således, at det kun er blevet til to konkurser i hjemmeplejen hele året.
Tallene skal ses i lyset af, at flere end 50 plejevirksomheder gik konkurs i perioden 2014 til 2018.
Det fik i 2018 et enigt Folketing til at vedtage en lovgivning, der omfattede skærpede krav til kommuner og virksomheder. Blandt andet blev der indført krav om garantistillelse samt krav til kommuner om beredskabsplaner og krav til mere ligebehandling af de privat aktører.
Og det har altså tilsyneladende sat en effektivt prop i den negative tendens.
De to virksomheder, der trods de nye regler er gået konkurs i 2019, er meget små og har dermed kun haft betydning for meget få borgere. Det fremgår blandt andet af FOA's kampagneside konkursindex.dk.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at den private andel af hjemmeplejen ligger konstant på 15 pct. - målt på visiterede timer. I dag er det hver 3. borger, der har valgt en privat hjemmepleje. Det er typisk praktisk hjælp i hjemmet.
Flertal foretrækker frit valg
En analyse fra Sundheds- og Ældreministeriet viste i 2017, at seks ud af ti ældre visiteret til hjemmehjælp bakker op om muligheden for selv at vælge - altså det frie valg.
Med de forudsætninger peger Dansk Erhverv nu på, at det er tid til at styrke de ældres mulighed for at vælge velfærd på tværs af flere områder.
I dag er det ifølge organisationen kun i hjemmeplejen, at den ældre sammen med pårørende kan vælge selv, mens andre ydelser til borgeren i eget hjem ikke er omfattet af frit valg.
- Vi kan se, at mange kommuner allerede samarbejder med private om rehabilitering og hjemmesygepleje. Omvendt halter det andre steder, siger markedsdirektør for Dansk Erhverv Mette Feifer.
- Det betyder, at muligheden for sammenhæng og et kendt ansigt forbi hjemmet er begrænset, tilføjer hun.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.