dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
doi

Nyt skoleforsøg vender inklusion på hovedet

28 almindeligt fungerende elever inkluderes i specialklasse tilpasset otte børn med autisme
10. AUG 2016 14.55

AARHUS: På Katrinebjergskolen i Aarhus er der i dag startet 32 børn i to helt særlige 0. klasser, hvor man vil inkludere almindeligt fungerende elever i klasser, hvor undervisningen og lokaler er tilpasset børn med autisme. Det skriver DR Nyheder.

Forsøget bygger på 10 års erfaring fra et banebrydende skoleprogram fra New York kaldet 'Nest', og netop ordet rede er centralt i skoleprogrammet, da det baserer sig på klare og trygge rammer, forudsigelighed og ro - altsammen virkemidler der har dokumenteret effekt for personer med autisme. 

Fakta om Nest: 

  • Der er altid to voksne i klassen, og der er en pædagog med i frikvarterer og de kreative fag som idræt, musik og billedkunst

  • Klasserne består af 16 elever, hvoraf fire er børn med autisme. Det samlede antal elever øges i takt med, at børnene bliver ældre 

  • Struktur og ro i klassen er centralt og skemaet er fast og kendt

  • Detaljerede individuelle lærings- og udviklingsplaner for alle børn 

  • Tæt samarbejde med forældrene

  • Særligt indrettede lokaler med blandt andet skærme, så børnene med autimse kan få ro, og et gulvtæppe markeret med børnenes navne som samlingssted

  • Børnene undervises blandt andet i yoga, problemløsning og selvregulering 

 

Alle børn klarer sig bedre
Erfaringerne fra USA viser, at børnene med autisme klarer rent fagligt klarer sig omtrent lige så godt som resten af deres klassekammerater, og bedre end andre børn med autisme som går i en mere almindelig specialklasse. Også børnene uden diagnoser klarer sig ifølge de amerikanske erfaringer både fagligt og socialt bedre i det særlige skoleprogram. 

Skoleleder på Katrinebjergskole Christian Hellum håber, at de samme resultater kan overføres til Danmark.

- Målet er, at vi får nogle børn, der bliver så dygtige, som de kan, men også nogle børn, der socialt har det godt i skolen, siger han.

Afprøves for første gang uden for NY
Programmet anvendes på 35 skoler og 243 klasser i USA, men Katrinebjergskolen er den første skole uden for New York, der afprøver programmet. Lærene på skolen har i løbet af det seneste år modtaget undervisning af Nest-eksperter sammen med PPR, der kommer til at stå for den daglige vejledning og undervisning af lærerne. 

Leder af PPR Jan Kirkegård håber også, at de kan overføre de gode resultater til Danmark og at Nest-programmet kan åbne for en ny måde at inkludere på.

- På sigt kan det betyde, at vi også kan overføre programmet til andre børn med læringsvanskeligheder, eksempelvis ADHD, siger han til DR Nyheder.  

Nest-projektet har fået knap 6 mio. kr. i støtte fra Egmont Fonden, og klasserne vil blive fulgt af forskere over de næste tre skoleår. De vil undersøge, hvordan det går med inklusionen og følge børnenes faglige og sociale resultater.

Du kan læse mere om Nest-klasserne på Katrinebjergskolen her

mfa

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dksocial.dk/artikel/nyt-skoleforsoeg-vender-inklusion-paa-hovedet

GDPR