Kontanthjælpsreformen har sat de kommunale sagsbehandlere under pres. De skriver i stigende omfang til Ankestyrelsens hotline for at få råd om, hvordan de skal fortolke nye regler på kontanthjælpsområdet, skriver Nordjyske.
Siden reformen trådte i kraft 1. januar, har juristerne på Ankestyrelsens hotline modtaget 1400 henvendelser – en stigning i forhold til sidste år, hvor 1350 sagsbehandlere i løbet af hele året benyttede tilbuddet om juridisk vejledning.
- En del af stigningen skyldes henvendelser fra kommunerne om de nye kontanthjælpsregler, siger afdelingschef Erling Brandstrup, Ankestyrelsen i Aalborg, til Nordjyske.
Kontanthjælpsreformen er ikke de eneste nye regler, kommunernes sagsbehandlere skal navigere i. Sidste år blev førtidspensionsreformen gennemført, og 1. juli trådte dele af sygedagpengereformen i kraft.
Sene vejledninger
Ifølge cand. jur. Nina Von Hielmcrone, lektor i sociale forhold på Aalborg Universitet, bliver lovene ofte vedtaget og implementeret uden et grundigt forarbejde, og vejledninger udsendes ofte så sent, at man ude i kommunerne har kort frist til at sætte sig ind i de nye regler.
Hun betegner det som 'urimelige arbejdsvilkår for sagsbehandlerne og et stort retssikkerhedsproblem'.
- Men det er mest synd for de klienter, som ikke kan få klar besked om, hvad de får udbetalt næste måned. Ikke ret mange andre mennesker i vores samfund ville finde sig i det, siger Nina Von Hielmcrone til avisen.
I kontanthjælpsreformen er det ifølge Nina Von Hielmcrone især de nye samlivsregler og reducerede ydelser til unge under 30, der skaber usikkerhed i kommunerne, fordi de bygger på skøn og tolkes forskelligt fra kommune til kommune.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.